Sekiranya wali Allah swt ini Yakni si ayah memiliki harta yang cukup untuk menunaikan haji dan mengahwinkan anak perempuannya maka mesti baginya mengahwinkan anak perempuannya sebelum menunaikan ibadat haji.

Kewajipan ini juga bergantung sejauh mana kesediaan si anak dan pihak lelaki dalam hal ini. Sekiranya si ayah hanya memiliki sedikit sahaja harta maka perlu dilihat kepada keperluan yang mana lebih utama.

Sekiranya dengan tidak mendahulukan perkahwinan si anak, kemungkinan terdedah kepada perbuatan haram maka dalam keadaan ini , wali nya si ayah wajib mendahulukan perkahwinan anaknya.

Salah satu syarat wajib haji ialah cukup perbelanjaan. Dalam keadaan ini si ayah tergolong dalam kategori tidak memenuhi kewajipan haji.

Dewasa ini, dengan adanya teknologi maklumat, dunia tanpa sempadan dan segala macam kecanggihan dan pencapaian menjadikan wali si ayah merasakan tugasan mereka selaku orang yang bertanggungjawab menjaga dan menguruskan perempuan di bawah jagaannya semakin ringan.

Manakan tidak, mereka menyerahkan supaya diwakil kan wali kepada pihak lain sedang kan kita semua ada lah hamba hamba Allah dan wali wali Allah ,yang wajib mengwalikan anak nya ,untuk keberkatan dan kasih sayang allah swt ini , itu lah umor ,masa,waktu ,saat yang diberikan oleh Allah sesama hidup kita untuk belajar ilmu Al-quran ,percakapan Allah swt ini ,

Tapi malang nya dan sedih nya pada akhir akhir ini ,manusia mula lalai dan lupa tanggungjawab nya sebagai hamba dan wali Allah swt ini ,dihabiskan umor,waktu,masa dan saatnya dengan sia sia hingga mereka tidak tahu mana yang diwajibkan oleh mereka terhadap allah swt ini ,hingga kan ada diantara kita tidak kenal siapa tuhan nya ini ALLAH itu ?.
maka akibat dari sini juga berlaku banyak perceraian dan tidak kebahagian rumahtangga dialaminya ,yang akhirnya mengsusah kan pihak ibu dan bapanya juga ,

Bergitu juga dengan mas kahwin yang bergitu mahal seperti menjual seseorang ,sedang kan kita mesti utamakan kasih sayang sesama manusia melihat di atas kemampuan masing masing jangan sampai ada pembaziran dan tertangguhnya perkahwinan itu kerana terhalang di sebabkan perkara perkara yang tidak baik dan tidak di restui oleh Allah swt .

untuk kita mendapat kebahgian dan keradhaan dari Nya .

Firman Allah SWT yang kepada kita yang masih berNyawa ini bermaksud:

” Dan kahwinkanlah orang bujang daripada kalangan kamu dan orang yang layak berkahwin daripada kalangan hamba-hamba allah yang lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka daripada limpah kurniaan-Nya kerana Allah Maha Luas rahmat-Nya,kekayaan Nya, lagi Maha Mengetahui.

Surah al-Nur: Ayat 32 .

Hadis-hadis Rasulullah SAW juga menyarankan agar majlis perkahwinan diadakan mengikut kemampuan seseorang. Semua ini dijelaskan agar pihak tidak melihat perkahwinan mengikut adat malahan perlu dilihat mengikut Ahlak prinsip Islam, yang mementingkan keredaan dan keberkatan.