Hari ini masuk lah 26 hb mei 2008 iaitu hari isnin, hari ini aku dah masuk imtihan ketiga untuk fasal ni, madah pada hari ini ialah madah Abasi Syair… Madah nih adalah yg boleh dikatakan killer bg aku n beberapa org lagi pelajar malaysia yg tasjil… tambah pulak dgn doktor yg begitu syadid…

Pengalaman aku belajar madah abasi syair untuk fasal nih begitu banyak jerih dan perihnya… boleh dikatakan setiap hari bila ada jer madah tuh kami bertiga pelajar malaysia akan berdebar… bukan kerana apa, doktor selalu soal kami dan mintak kami baca, itu tidak kesah lagi yang tak tahan doktor siap suruh kami tahlil @ syarah kembali syair2 yang telah kami baca itu… itu lah lumrah nyer… Pada masa yang sama aku lah yg selalu kena kt doktor time baca jer mesti aku kena… Apapun tak per jer kena berani mencuba…

Ada lagi… madah ni jugak salah satu madah yang aku tak faham bila belajar, sebab banyak sangat syairnya bukan itu jer… bila doktor mintak syarahkan dalam masa yang sama dier minta kita salin apa yg dier syarahkan kembali… kami pelajar malaysia rasa mmg tidak mampu untuk menulis dgn betul dan cepat.. mesti kami ketinggalan bila doktor suruh menyalin…

Imtihan awal ( Terukkkkk) Imtihan Thani ( Terukk ) dan imtihan nihaie ( Tak tahu macam ner )… ni ha baru nak masuk bab imihan Nihaie, itu tadi baru jer intro… k, imtihan nihaie nih aku paling blur.. sbb nya doktor langsung tak bagi tahu apa yg masuk… kami belajar satu buku durusiat dan satu lagi buku qasidah, dalam durusiat tu kami hnya belajar half jer. tapi yg qasidah mmg abes kitorg belajar, dalam qasidah tu kami belajar seramai 6-8 org penyair antaranya :

Buhturi

Mutanabi

Abi Tamam

Abu Ala’a Al Ma’ri

Abu Nawas

Basyar bin Burd

DLL

Kalau nak dikira-kira sebanyak 250-300 bait syair kitorg kena hafal.. tapi mmg aku mengaku kami tidak mmpu untuk hafal sebanyak itu…

Macam biasa, pael arab…. aku mmg agak tergamam bila tengok arab jawab selalunya panjang berjeler @ berpage-page dia jawab tak tahu lah apa yang diorg jawabkan…. sekali tengok jawapan diorg mmg rasa gak jeles dihati, maklum la kan bahasa dirg boleh la diorg mengarang…. tapi yang jadi masalahnya… walaupun dah mmg bhasa arab nih bahasa diorg, ada lagi arab yg meniru ( ghasyish )… aduih.. itu lah lumrah diorg tak kira laki atau perempuan…. dah la mereka nih main tibai jer letak buku merata kekadang siap buat lapik duduk lagi… dan time imtihan plak siap letak kat kaki dan yang paling aku terkejut siap belek-belek buku tu dgn kaki demi meniru…. AllahuAkbar….. Apa nak jadi dgn bangsa arab skrg??? patut lah mungkin kesan jahiliah masih melekat kat budaya diorg… itu lah yg semungkinnya….