Hari demi hari, jam demi jam, minit demi minit, saat demi saat dan detik demi detik masa berlalu begitu aja… seumpama tiada apa yang berlaku didalam diri kita sedangkan masa itu amat pantas bergerak meninggalkan kita dan tidak akan kembali lagi… Namun begitu kita masih tidak sedar, lena didalam buaian ulitan manja kehidupan seharian yang mana kita habiskan sebegitu sahaja…

Aku hanya mampu untuk berakata-kata bercereka, berpujangga dengan ayat-ayat yang dapat diluahkan dari akal yang berfikir… tapi adakah aku mampu mengubah segala apa yang diperkatakan ku ini??? aku yakin aku mampu tapi hanya dgn istiqamah yang tinggi dan bukan hanya berkata-kata untuk memuhasabahkan diri sendiri…

Semakin hari, semakin bnyak usia ku bertambah, semakin banyak dosa yang dilakukan malah kekadang semakin kurang amalan dan ibadahku… hari ini, aku terfikir dan termenung sejenak dimanakah harud ku letak diri ini??? aku adalah seorang pelajar??? aku seorang pendakwah??? aku seorang harapan bangsa dan agama??? siapakah diri ini sebenarnya kalau nak difikirkan???

Kekadang aku lalai, aku tidak sedar bahawa aku ini adalah seorng pelajar yang mana aku harus sebarkan ilmuku… seperti mana kata pepatah Ilmu Tanpa Amal Umpama Pohon Yang TIdak Berbuah… jadi dari situ sememangnya kita semua adalah seoarng pelajar, sejauh mana pun kita berajaya dan sejauh mana pun kita melangkah, kita harus belajar dan wajib untuk belajar.. begitu jugalah masalah… sejauh mana pun kita lari dari masalah kita, nescaya kita tidak dapat lari dari masalah itu…. orang kurang siuman??? orang yg telah meninggal dunia??? mereka pun punyai masalah tersendiri… dan itu adalah masalah mereka…

Muhasabah diri, teguhkan peribadi, pelihara maruah diri, yakin akan diri, usha untuk memartabatkan Quran dihati, nescaya kendiri akan diberkati….