Archive for July, 2008

Kerana Mulut;;;

Kerana mulut manusia bertanya

Kerana mulut manusia berjaya

Kerana mulut manusia berani

Kerana mulut manusia berhati-hati

………………………………………………………

Kerana mulut badan binasa

Kerana mulut ada yang kecewa

Kerana mulut ada berkecil hati

Kerana mulut ada yang mencuit hati

………………………………………………………

Mulut dicipta untuk mengisi

Perut, dengan rezeki

Mulut dicipta untuk berzikir

Menyebut nama Ilahi

………………………………………………………

Mulut dicipta untuk berbakti

Kepada insan-insani

Jagalah mulut dari mengeji

Jagalah mulut dari mencaci

………………………………………………………

Jagalah mulut dari mengata

Jagalah mulut dari menghina

Kerana mulut musuh ditemui

Kerana mulut teman berkecil hati

………………………………………………………

Kerana mulut ada yang menangis

Kerana mulut hati terguris

Advertisements

Yahoo Messenger ??? Lalai???

Ya sebagaimana yang kita tahu dunia sekarang memang berkembang dengan pesat sekali… kalau dulu, kita hendak berhubung sesama kita sama ada dekat atau jauh hanyalah melalui surat yang ditulis dan diposkan, setelah itu masa sudah berubah dengan peredaran zaman, lalu telefon diciptakan setelah itu, zaman semakin berubah dan terus berubah malah ada yg telah ketinggalan dengan kemodenan dunia ini…

Pada masa ini, saya ingin menyentuh tentang yahoo messenger atau dikenali sebagai YM, adalah satu alternatif yang digunakan secara meluas oleh segenap manusia yang mengikuti arus perubahan semasa,  yang bukan hanya dapat berbual secara menaip, malah dapat juga kita dpt menggunakan voice dan camera…

Walaubagaimana pun, sesungguhnya apa sahaja perubahan, ada baik dan buruknya, Zaman sekarang majority pelajar sama ada peringkat rendah atau menengah malah universiti sekali pun memang tidak ketinggalan dalam menggunakan ym ini…. tidak kiralah di mana  jua seseorang itu berada, malah didalam hutan sekalipun asalkan ianya mendapat liputan internet, nescaya mereka akan dapat berhubung dengan sesiapa sahaja melalui ym ini….

Malah memang tidak dinafikan, yahoo messenger ini memang akan menyebabkan seseorang itu lagha atau lalai jika terlebih menggunakannya… dan amat meampau sekali, bg mereka yang menyalah gunakan program ini…

sepertimana yang kita tahu, lalai memang sesuatu yang ditakuti oleh setiap orang kerana ianya akan membawa kehancuran kepada seseorang itu… kerana banayak benda yang boleh dikaitkan dengan lalai :

1. Lalai terhadap perkara yang membahayakan dan mendatangkan murka Allah (SWT), memandang kecil terhadap dosa, tidak bertaubat dan tidak takut langsung dengan dosa. Dia sebenarnya dalam bahaya. Justeru, hati-hatilah!

2. Lalai terhadap perbuatan yang boleh menyelamatkan diri daripada azab Allah (SWT) iaitu tidak mengamalkan apa yang terkandung dalam rukun iman dan Islam. Malah, kadangkala sesetengah pula tidak tahu mengenai Rukun Iman dan Rukun Islam.

3. Lalai untuk menggunakan peluang iaitu tidak menggunakan umur dan waktu yang diberi Allah (SWT) sebagai modal untuk mencipta kebaikan dunia dan keuntungan di akhirat.

Umur diberi kepada manusia dengan percuma, ia sangat mahal sehingga banyak tempat dalam al-Quran Allah (SWT) bersumpah dengan waktu dan umur.

Tetapi kita manusia tidak tahu mengisi umur dan masa dengan amalan berharga. Itulah yang dinamakan lalai merebut peluang, lalai untuk berterima kasih terhadap tuan yang memberikan umur kepada kita, kerana jika tidak lalai pasti kita isikan dengan aktiviti berguna.

4. Lalai terhadap kualiti hati, iaitu diri tidak tahu keadaan hatinya, sama ada sakit atau sihat. Malah disebabkan lalai, diri tidak mengetahui hatinya hidup subur atau mati.

Apabila lalai, dia bersikap tidak peduli terhadap hatinya, tidak pernah memikirkan untuk memberikan rawatan terhadap hatinya. Justeru, hati yang keras menjadi bertambah keras, sukar menerima pendapat, nasihat dan tunjuk ajar.

5. Lalai terhadap musuh dan perangkap syaitan yang tidak pernah lalai terhadap mangsanya, terdiri daripada manusia. Syaitan sentiasa mencari peluang untuk memperdayakan manusia, tanpa berasa letih pada bila-bila masa, tetapi apabila manusia lalai, saat itulah peluangnya untuk menggoda manusia.

Tetapi tahukah anda, lalai yang paling bahaya ialah apabila orang mula menjadikan dunia sebagai matlamat atau tujuan kehidupan, sedangkan dunia adalah alat yang digunakan sewajarnya bagi mendapatkan habuan di akhirat.

Ingatlah didalam al-quran ada menyentuh perihal lalai ini didalam ayat 179, dari surah al-A’raaf, Allah  memberi takrif mengenai lalai:

“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi) neraka jahanam kebanyakan daripada jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya, dan mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya, dan mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya; mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang yang lalai.”

Sekian sahaja dari saya mengenai apa yang berkaitan dengan perihal ym dan halal… semoga apa yang dihuraikan oleh saya ini, amat memberi kesan kepada kita semua.. wallahuaalam…

Persoalan yg perlu dijawab :::>

Soalan 1 :
Apakah langkah yang sewajarnya sekiranya seorang gadis belum berkahwin didapati hamil anak luar nikah?
……………………………..
Soalan 2 :
Sekiranya lelaki yang bertanggungjawab itu bersedia mengahwini gadis itu, bolehkah mereka bernikah?
……………………………..

Soalan 3 :

Adakah pernikahan itu sah sekiranya mereka berkawin?
……………………………..
Soalan 4 :
Sekiranya mereka bernikah, apakah tindakan mereka untuk memperbetulkan keadaan?
……………………………..
Soalan 5 :
Bagaimana sekiranya keadaan itu tidak diperbetulkan?
……………………………..
Soalan 6 :
Apakah hak seorang anak luar nikah?
……………………………..
Soalan 7 :
Sekiranya hukum mengatakan lelaki itu bukan ayah kepada anak tersebut, adakah itu bermakna dia bukan mahram kepada anak perempuannya sendiri?
……………………………..
Soalan 8 :
Sekiranya seorang lelaki Muslim Dan seorang wanita Muslim (atau bukan Muslim) ingin bernikah setelah bersekedudukan, apakah tindakan yang sewajarnya?
……………………………..
Soalan 9 :
Sekiranya saya kenal/tahu seseorang di dalam keadaan ini, apakah saya perlu memberitahu kepadanya, atau lebih baik menjaga tepi kain sendiri?
……………………………..

sila tinggalkan jawapan anda di ruangan komen…. hnyalah untuk pengetahuan bersama…. syukran…

Seloka Ahli PPC Jordan…

Assalamualaikum…..

Bismillah pembuka bicara,

disini saya membuka ceritera,

kisah PPC saya nak cerita,

anak2 kelate adalah penghuninya.

( 1 )

Orangnya pendiam pemalu sekali,

menjadi rebutan ramai sekali,

diamnya amat dimusykili,

abe jey, itulah nama empunya diri.

( 2 )

Hak! Hak! Hak! suka sokmo,

setiap kali kecek mesti suko,

menjadi penyeri hati yang duko,

Ayie @ lelabi meme cerio sokmo.

( 3 )

Din rambo nama gelaran,

orangnya lurus teguh pendirian,

dalam belajar payah diduga,

kekadang lulus kekadang berkelana.

( 4 )

Nik Mohd Farid cute orangnya,

Bucah pulok nama glamornya,

genting tumpat memang asal dirinya,

orang tua tema baginya.

( 5 )

Didalam bilik dirinya bertapa,

Mat We empunya dirinya,

sekali jenguk tengah membaca,

dua kali jenguk gitar disisinya.

( 6 )

Nik Zaim pulak tak leh nak kata,

bila bercakap selalu nak menang,

berbijok pulok memang dirinya,

pok nik nama gelaran orang.

( 7 )

Bachok daerah sempadan Kota Bharu,

tempat asal si Hadi kalau nak tahu,

seorang wartawan CNN yang selalu diburu,

membawa berita kesegenap penjuru.

( 8 )

Faisal pula memang tinggi orangnya,

privacy gaya hidupnya,

belajar di Jordan bertahun-tahun,

rupanya stesen minyak menjadi pilihan.

( 9 )

Datangnya dari ulu kelantan,

mencari ilmu hingga ke Jordan,

ayah pen terkenal dengan nama samaran,

selalu fruss dalam memilih pasangan.

( 10 )

Berlesung pipit pemalas orangnya,

dalam belajar tak tahu apa,

Bani ni mmg dah nak kena,

asyik dok depan latop semata…

……………………………………….

Beginilah lagak beginilah gaya,

mencari ilmu di merata dunia,

kalau nak dikomen serba tak kena,

pandai lah fikir nak buat cam mana.

……………………………………….

Zaman sekarang tak da apa nak dicerita,

cuma nak sentuh satu gelagak manusia,

pelajar kelate Mutah Jordan empunya cerita,

pelbagai gaya hidup mereka.

……………………………………….

Bayt Pasir Puteh Clarks memang dah lama,

ditubuhkan kira-kira 15 tahun lama,

tempat berteduh berkongsi cerita,

semoga persahabatan yang tebina kekal lama.

……………………………………….

Setakat ini sahaja idea saya,

kalau nak ditambah boleh sahaja,

semoga puas hati orang yang terkena,

kalau nak dimarah pun takkan kemana nya…

……………………………………….

hehehe…

……………………………………….

Hasil Nukilan ;

Warkah Cyber…

Betullah Kata Poksu…

Betullah Kata Poksu,

Bila hati kosong tanpa iman
hidup pun jadi tunggang langgang..
bila diri bersarang dengan dosa
kerja yang dibuat semua jadi huru hara..

Betullah Kata Poksu,

Bila kita selalu tolong orang
belum tentu lagi diwaktu susah orang akan tolong kita..
Bila orang tahu kelemahan kita
orang sentiasa akan memperbodohkan kita..
kita tak tahu kenapa kita jadi macam tu..
bila kita kenal Poksu baru kita tahu dosa itu penyebabnya..

Betullah Kata Poksu,

hidup ini jangan peduli kisah orang..
perbetul diri kita dulu..
bila dah kenal diri kita baru senang nak kawal nafsu..
nafsu itu yang buat kita jadi tak tentu..
Rasa bangga masuk u rupanya hidup kita kosong tanpa ilmu..

Betullah Kata Poksu,

hidup kita telah banyak dijajah ilmu dunia..
ilmu Allah langsung kita tak ambil kisah..
sebab tu kita lupa pada Allah SWT
tak faham Al-Quran pun lansung kita tak kecewa..

Betullah Kata Poksu,

Solat 5 waktu tiang agama..
bukan senang-senang Allah nak terima
kena bersih diri kita dulu baru solat kita sempurna..
faham bacaan solat tu baru dapat rasa nikmatnya..
terasa Allah SWT itu dekat dengan kita..

Betullah Kata Poksu,

Allah SWT sentiasa menguji kita..
sebab nak tengok ketulinan iman keyakinan kita sebagai hambanya..
kadang kita rasa kecewa pun ada..

Poksu cakap redha ya..

kita ambil wuduk kita solat minta kekuatan darinya..
buat pertama kali airmata kita mengalir keranaNYA..
kita tak minta lebih selain keampunan dariNYA..

Betullah Kata Poksu,

banyakan istifar dan zikir sebagai peganti bicara..
kadang setan cepat alihkan pandangan kita untuk buat dosa kalau sedetik kita lupa pada Allah SWT yang Maha ESA .

sebab tu hari-hari Poksu ingatkan kita

Betullah Kata Poksu,

dunia dah nak sampai penghujungnya..
tanda-tandanya semakin ketara.. Poksu selalu kata perbetulkan amalan kita..
ambil peluang dekat dengan Allah SWT..
kalau kita mati pun kita telah beramal kerana takut akan azab api neraka walau kita tahu, kita tak layak kesyurga..
Cuma mencari Redha DariNya .

Betullah Kata Poksu,

Syurga itu terlalu indah mengalir dibawahnya sungai-sungai menjadi kediaman bagi mereka yang beriman..
Sejuk terasa dihati bagikan dinginNya dimalam hari
semua itu kita baca dalam Al-Quran
Neraka itu terlalu azab untuk kita bayangkan..

kita takut kalau ia menjadi tempat persinggahan..
sebab tu kita pesan pada Rob’bul izati kalau kita kembali pada dosa silam..
Maka nyawa kita dicabut tuhan..biarpun sebelum ajal..
Supaya tidak banyak dosa yang kita lakukan lagi.

Sebab itu Rob’bal izati sayang kan kita cepat diambilnya Nyawa kita .
Umor lum lagi cecah 63 tahun terkadang 17 sudah diambil nya kembali Nyawa kita.
supaya kita tidak kekal kekal kekal berlaku kan dosa dosa berterusan .

Ya Allah..Ya Tuhan Ku .

Biarpun diri ini teruji dengan pelbagai cubaan
Jangan sekali kau palingkan hatiku dari mengingatimu..
hidup dan matiku hanya keranamu..

Amin Ya Allah Ya Rob’bal’alamin .

Mari Mengenal Bahasa Kelantan

Sepertimana yang anda semua ketahui, seluruh dunia punyai bhasa tertentu, dan dalam setiap negara mempunyai bahasa nya yang tersendiri dan agak berlainan lahjahnya pada setiap negeri…

Begitu jugalah MALAYSIA yang mempunyai 14 buah negeri dan dalam setiap negeri terdiri dari pelabagai jenis kaum. walaubagaimanapun MELAYU adalah rakyat majoriti teramai di MALAYSIA. Manakala, di Malaysia mmg mempunyai Bahasa ibunda tersendiri iaitu Bahasa MELAYU dan juga sekarang di kenali dengan Bahasa MALAYSIA,

Disini saya cuba menyentuh perihal bahasa ammiah yang digunakan di kelantan, mmg bahasa kelantan ini amat unik dgn percampuran pelbagai bahasa contohnya bahasa arab dan inggeris.

Mari belajar bahasa kelantan.

mari kito pakak ngaji bahaso klate.


1. Kona = Belok (digunakan semasa membelok kearah kiri dan kanan)

2. Pecar = Silau

3. Bedo’oh = Bersangatan

4. Jolo ko = Betul ke

5. Gocoh = Bergaduh

6. Ngoya = Berkhayal

7. Kubey lana = Bersepah

8. Gapo / gho diyo / = Apa

9. Bakpo = Kenapa

10. Betak = Lambat

dan begitu juga bahasa kelantan mempunyai ta’akid atau kata penguat bagi sesetengah perkataan yg digunakan :


1. Masin Perrak ( Masin )

2. Pahik lepey ( Pahit )

3. Manih Leting ( Manis )

4. Mase Purit ( Masam )

5. Gelak Gelemak ( Gelap )

6. Pedah Menenga ( Pedas )

7. Panah Ngetok ( Panas )

8. Comel Lothey ( Comel )

9. Puteh Sepo ( Putih )

10. Hitey Legey ( HItam )

beginilah uniknya bahasa yang digunakan dikelantan…. kalau anda ada persoalan tentang bahasa kelantan sila tinggalkan komen anda, dan tunggulah sehingga versi penambahan perkataan bagi bahasa kelantan ini…

Mengharapkan Ketenangan…

Termenung seketika…

Mengingatkan kedhaifan diri,

Mencalar jiwa yang gersang,

Tandus dalam timbunan ilmu,

Mundur disebalik pembangunan,

Kosong daripada rahmat Ilahi…


Termenung seketika…

Bila digelar kelam di dalam gelap,

Terpancar jarum-jarum cahaya,

Mencucuk dan menggetar kerisauan,

Mengembalikan nostalgia gemilang,

Seorang yang punyai mauqif telahpun berubah…


Termenung seketika…

Dimana hidayat disekat,

Dengan fasad yang bergelumang,

Hati yang lalai dari Zikrullah,

Engkau hadir menggoyah qalbu,

Mencungkil baki sirna yang terpendam…


Termenung seketika…

Kini aku kembali kepadaNya,

Berteleku menghadap Rabbunnas,

Sendu tangisan mendayu di bening malam,

Kian mula menjati,

Amalan seorang yang rindukan ketenangan…