ya ALLAH… sehai demi sehari masa berlalu bagaikan tak terasa diri ini telah ditinggalkan masa…. sungguh begitu pantas sekali ianya berlalu meninggalkan aku… sedar tak sedar sekarang dah pun memasuki fatrah imtihan nihaie dah kami semua…. tak kiralah ambil adab ker, syariah ker, usuluddin ker, handasah ker semuanya akan menduduki exam dah yg akan bermula pada hari selasa ini sehingga 23hb ogos 2008…

emmm… ilmu yg dapat tak seberapa, madah makin berkurangan dan dah banayak aku ketinggalan dari segi ilmu yang dipelajari… sedih jugak rasanya… emmm tapi biasa lah… kebanayakan dari pelajar2 ni semuanya nak abes cepat…. dan nak blik cepat…. sama lah juga aku… sekarang ni dah pun nak dekat setahun aku berada dibumi jordan ini… jerih perih dalam nuntut ilmu memang terasa tambah pulak bila kegagalan ditempa… sedih sayu pilu semuanya terasa bila mendapat keputusan yg tidak memberansangkan….

apa pun aku tetap kena dan semestinya berusaha untuk menamatkan pengajian disini demi mencapai segulung sijil… yang akan menentukan masa depan aku n kami semua…. tidak kiralah dimana pun kita semua belajar… emmm… ada dikalangan kita yg hnya belajar sekadar belajar utk sijil… ada utk kerja yg menjamin kerjaya dan ada yg ikhlas menambah ilmu utk membela agama bangsa dan sebagainya.

panjang pulak muqaddimah.. emmmm.. msuk blik bab exam.. aku akan mulai exam pada minggu depan iaitu pada 19hb dan 20hb ogos…seterusnya kami akan mula bercuti…  selama beberapa minggu…  aku akan menduduki exam nahu 4 iaitu madah last bagi lmu nahu aku kat jamiah mutah ni… doktornya amat baik, tapi… madahnya yang amat susah bagi aku… dan lagi satu pada 19hb jugak madah tarikh askari yang satu pun aku tak pham dalam pembalajan nyer… doktor memang cakap cepat dan menggunakan sepenuhnya bhasa ammiah jordan…. lagi ler aku tidak paham…

seterusnya keesokan harinyer lak, 20hb juga ada dua exam yg amat killer bagi aku… iaitu madah tarikh naqad.. madahnya juga susah dan amat banyak qararnya… dan doktornya pula jugak syadid dr segi pemarkahannya dan ghiabnya… madah syair hadis pulak doktornya juga syadid, madahnya susah bagi kami pelajar malaysia… doktor tu adalah profesor, so soalannya pun susah… mudahan kami semua berjaya dalam imtihan yang bakal kami tempuhi…. insyaallah…