Archive for December, 2008

Kejohanan Futsal Piala Presiden PERMATA ( Tamat )…:(

ahhh.. penat lagi memenatkan…. sudah ku sangka futsal kali ini akan berakhir dengan ada kemenangan dan adanya kejayaan bagi mereka yang berjaya dan bagi mereka yang tidak berjaya, teruskan usaha mungkin tahun depan piala itu untuk anda… cewah….

Tidak untuk menaip semalam, malam ini dapat luangkan masa… letih, penat, nak demam, sakit hadiah yg disediakandsc04063urat, pening kepala semua ada… tambah pula sakit tengkok nih suara dah jadi saleem dah sebab banyak sangat bersorak… apapun, Piala kejuaraan kali ini tidak berpihak kepada kami…

Ya, sepertimana yang saya telah ceritakan lepas sebanyak 8 pasukan akan bertanding,  tetapi penyertaan akhir hanya 7 pasukan sahaja antaranya:

1. SBB ( senior ) kumpulan kami ( mu’tah ).

2. SBB ( junior ) ( mu’tah ).

3. Mu’tah Soccer ( mu’tah ).

4. KIDAR ( mu’tah ).

5. Kopi Jantan ( irbid ).

6. Paidadik (Mafraq).

7. Singa Borneo.

dsc04035Inilah antara pasukan-pasukan yang bertanding didalam kejohanan Futsal kali ini… ada yang menang dan ada yang kalah, kali ini kekalahan milik kami dan kumpulan jemputan menjadi juara… fuhhh sedey2… tapi apa kan daya nasib tidak menyebelahi kami, mungkin ada hikmah akan kekalahan kali ini dan sebagai peringatan untuk kami kuatkan semangat dan berusaha lagi unatuk berjaya di lain kejohanan….

Tempat ketiga kini milik kami, tempat kedua dari pasukan irbid dan tempat pertama selaku johan berpihak kepada pasukan Mafraq.

Berkaitan sikap pemain SBB (s), biasalah…. ada yang  nak bergaduh, ada yang sakit, ada yang macam-macam gaya dan kerenah lagi. wahhhh… tahniah kepada Fatin… kerana banyak menjaringkan gol dan telah memenangi kasut mas… cewah kasut mas gituh…. apapun tahniah kepada Fatin. Sorang lagi kawan kita, fudhail telah bolos sebanyak 2 gol dihari pertama dan 3 gol dihari kedua ditambah 3 gol dalam panalti dalam penentu tempat ketiga… ( tahniah saya ucapkan ).. hehehe 😛

Antara gambar-gambar yang diambil dalam kejohanan Futsal kali ini :

dsc040751Inilah pasukan kami SBB ( senior )

dsc039891

Wakil Pasukan Mu’tah ( SBB (s), SBB (j) dan KIDAR.

dsc03927Beginilah keadaan didalam sekitar dewan….

Banyak lagi gambar2 yang diambil dalam kejohanan ini, tapi disebabkan intenet nih slow, so tak leh la nak upload banyak-banyak pic… beginilah gaya, beginilah cerita kisah FUTSAL Piala presiden PERMATA kali ini…

Futsal Piala Presiden PERMATA 2008

piala_malaysiaYeah… seperti mana yang kita warga mu’tah tahu, pada 26 dan 27 haribulan akan diadakan perlawanan futsal peringkat piala presiden PERMATA yang dianjur di bawah BKDS yang diketuai oleh sahabat kita Hayye ( ayie ) dan Futsal kali ini diketuai oleh sahabat kita Fakhruddin ( kudin )… perlawanan kali ini akan diadakan di Solah Askari ( kalau tak silap ), iaitu di Jamiah Mu’tah, Jordan.

Futsal kali ini dijangka seramai 80 orang peserta yang akan turun padang untuk menyertai pertandingan ini, futsal6iaitu sebanyak 8 pasukan yang mendaftarkan diri sebagai peserta.. Oleh kerana Futsal kali ini atas nama Piala Presiden PERMATA, sebanyak 6 pasukan dari mantiqah Mu’tah akan turun padang dan 1 pasukan dari mantiqah Irbid dan satu mantiqah dari Mafraq.

Setakat ini dulu saya memuqaddimahkan kisah Futsal kali ini, dan segala keputusan akan diketahui selepas perlawanan ini nanti.. Doakan pasukan kami akan berjaya merebut piala Presiden ini nanti…piala

” Berusaha Berjaya “

Perjalanan yang makin jauh…

Jodoh vs Ajal…

Jodoh??? Ajal???? ……… ( panjang ceritanya…. )

Jodoh mungkin dapat dikaitkan dengan pertemuan… didalam bahasa arab tidak mendapati sebarang perkataan khusus perkahwinanuntuk didefinisikan sebagai jodoh ( ma’anil kalimah ) … mungkin asalnya perkataan jodoh ini hanya dikalangan orang melayu sahaja… sepertimana jodoh dan pertemuan itu ditangan Allah Rabbul Jalil… dan disini dikaitkan bahawa kita hanya mampu berusaha, berdoa dan bertawakkal, segala ketentuan itu ditangan Allah…

Berpada-pada (qana’ah ) mestilah ada pada setiap orang muslimdalam setiap perlakuan dan perbuatan, bukan menyalahkan tadkir semata jika berlakunya sebarang perkara yang tidak diingini. Jodoh begitu hebat dan penting untuk diketahui dan dihayati, malah sering kali menjadi satu topik perbualan dan perbincangan dalam perbualan.

Wujudnya manusia dimuka bumi ini, akan adanya perkahwinan dan penceraian, iaitu suatu perkara yang halal malah dibenci oleh Allah S.W.T. Melaluiakal kecerdasan pemikiran manusia yang waras, manusia boleh memilih pasangannya yang dikehendaki, sepertimana hadis rasul yang menyentuh peri pentingnya memilih pasangan hidup :

حديث تنكح المرأة لأربع

عَنِ أَبي هُريرة رضيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ عَنِ النبيِّ صَلّى الله عَلَيْهِ وَسَلّم قال: ” تُنْكحُ الْمَرْأَةُ لأرْبَعٍ: لمالها ولِحَسَبها ولِجَمَالها وَلدينها: فَاظْفَرْ بذاتِ الدِّينِ تَربَتْ يَدَاكَ ” مُتّفَقٌ عَلَيْهِ

Maksudnya : Dari Abu Hurairah r.a. katanya : Nabi s.a.w. bersabda : Kahwini wanita kerana empat perkara : kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya, dan kerana agamanya. Maka utamakan isteri yang beragama pasti tidak akan rugi.

hantarannn gmbr pinjam jer ni hihihiKahwinilah wanita dengan sebab 4 perkara :

1. harta ( maal )

2. Keturunan ( nasab )

3. Kecantikan ( jimalaha )

4. Agama (din )

Tapi disini Rasul telah menekankan diatas perkataan فَاظْفَرْ pada hadis tersebut, kamu hendaklah memilih yang beragama ini, maka kamu akan beruntung dan tidak rugi… carilah kriteria yang disebutkan didalam hadis ini, tidak kira dimana sahaja kerana ini lah menunjukkan ikhtiar akan sesuatu hajat dan perkara. terserah dan  mesti berusaha berikhtiar untuk mendapatkannya…

Kekadang kita tidak seharusnya melihat kepada kecantikannya sahaja, rasul berkata :

فإذا عَزمت فتوكل على الله

” Jika kamu berazam akan sesuatu, maka bertwakkallah kepada Allah”

Janganlah kita suka menyalahkan takdir kerana kebiasaan adat dan tradisi orang melayu, mudah menyalahkan takdir, sedangkan mereka sudah tahu jodoh dan maut itu adalah ditangan Allah.

Jodoh mesti dicari… berlainan pula dengan maut yang mesti dijauhi dengan maksud tidak mendekatkan diri kita denganpanjat sesuatu perkara yang berkemungkinan membawa maut cth : mencipta rekod dunia dengan terjun dari bangunan yang tinggi atau sebagainya…

Sesungguhnya lelaki dan perempuan lain ketetapan yang Allah tentukan, Jodoh bagi kaum hawa telah ditentukan Allah sejak lahirnya seseorang perempuan itu, tapi bagi kaum adam, Allah mungkin ebih tua sedikit, kerana mereka perlu berusaha dan berikhtiar untuk mendapatkan jodohnya. Bertemunya mana-mana lelaki dan perempuan, itu ada suatu ketentuan. Jodoh bukan erti kata bila lelaki suka akan perempuan dan perempuan suka akan lelaki, bukan berkaitnya minat seseorang terhadap pihak yang lain… Tapi, harus diingat, bila mana ijab di kabulkan, bila mana masjid didirikan, upacara akad diadakan, itulah baru dinamakan jodoh bilamana seorang lelaki dan perempuan ada ikatan yang sah disisi islam bukan sahaja bila bertunangnya seseorang maka itulah jodoh….

kematianBila mana putus, atau cerai berlaku…tidak seharusnya kita turut menyalahkan takdir kerana perlu kuburdifikirkan apa penyebab berlakunya sesuatu perceraian, jika bukan berpunca dari kita sendiri, jadi tepuklah dada tanyalah diri kita… Akhir kalam. Sesungguhnya jodoh dan pertemuan perlu dicari bukan hanya menunggu bulan jatuh keriba dan ia juga bukan untuk dihindari….

Pasrah terhadapMu…

sekadar gambar hiasanini adalah sekadar gambar hiasan….

AllahuAkbar…..

Ku kini pasrah kepada Mu yg esa tentang apa yang telah terjadi terhadap kuargaku… silih berganti kesedihan, kegembiraan berlaku terhadap kuargaku saban hari… ku nukilkan secebis kata ini untuk meluahkan apa yg terbuku dihati… mudahan dengan apa yg ditulis dapat dibaca dan dihayati oleh semua orang dan dijadikan pedoman….

Kisah ini benar2 berlaku, watak dan jalan cerita adalah benar, cuma nama telah diubah suai…

Dulu… hidup kami memang susah bab kata pepatah kais pagi makan pagi kais petang makan petang, begitulah dilema yang dihadapi oleh kuargaku… akan tetapi kecekalan abah utk mencari rezeki… memenuhi nakah keluarga tidak diabaikan oleh abanh yg mempunyai tanggung jawab yg besar utk dipikul….

Abah terpaksa membanting tulang demi membesarkan anak2 abah yg saban tahun seorang demi seorg bertambah… mak pula selalu sakit2 badan dan uzur… sehinggakan mak tidak terlarat utk menjaga abg keempat dan terpaksa di beri penjagaannya kepada mak dan bapa saudara…. pada masa itu abah terpaksa ke terengganu mencari kerja. antara kerja2 yg abah buat… abh masuk tinju, abah masuk bermacam pertandingan, wau, badminton dan sebagainya untuk dapatkan sedikit duit…  kisah ini biar lah berlalu…. pasrah terhadap kehendak ilahi….

Dikisahkan didalam penulisan kali ini adalah pengorbanan seorang kakak…. dulu kakak yang dikenali dengan nama Sue ( kak Sue ) adalah seorang yg begitu rajin dan mempunyai cita2 yang tinggi sehinggakan mak dan abah boleh membanggakan prestasi pembelajarannya… Kak Sue memang seorang yang rajin dalam segenap hal… didapur, menolong mak, dalam pelajaran dlm soal agama….

Kak Sue memang tidak pernah menyakiti hati mak dan abah, malah Kak Sue seorang yang amat taati kedua org tua dan hormat akan adik beradik yang lain, masuklah ditingkatan empat, Kak Sue memang seorg yg tidak pernah mengabaikan kebajikan pembelajarannya malah sanggup berusaha keras demi kejayaannya sehinggakan Kak Sue sanggup berjaga sehingga 2-3am utk study kerana pada tingkatan empat sekolah agama punyai peperiksaan besar iaitu SMU ( Sijil Menengah Agama )… sehinggakan suatu hari, ada seorang lelaki masuk melamar Kak Sue yang masih menuntut itu, abah tidak melarang cuma bila ditanyakan Kak Sue, dia tidak bersetuju akan perkahwinannya… kerana perjuangan utk menimba ilmu dan matlamat untuk berjaya masih belum tercapai… maka abah terpaksa menolak lamaran tersebut…

Bermulalah tragedi, selepas beberapa bulan Kak Sue selepas Kak Sue dilamar… Kak Sue terdengar mcm2 bunyi, orang berjalan diluar rumah, org bercakap, dan bermacam-mcm bunyi ketika Kak Sue study diwaktu mlm, bila dijenguk diluar malah tak ada seorangpun diluar yg sedang bersembang dan berjalan….

Begitulah seterusnya sehinggakan Kak Sue tidak dapat menahan karenah bunyi2 tersebut, kerana dia seorang sahaja yang mendengarnya…. saban hari berbagai bomoh, ustaz dan dukun dicuba malah ratusan duit dihabiskan utk ubat Kak Sue… sehinggalah abah meninggal Kak Sue tetap dalam keadaan yg sama dan makin teruk pada hari peninggalan abah…

Saban tahun silih berganti, begitulah keadaan Kak Sue…. setahun sihat… setahun sakit…. berusalang silih berganti… yang menghairankan kami adik beradik…. kenapa bila mana Kak Sue sembuh ada sahaja pemuda dtg utk melamar, dan dlm masa yg samalah org itu terus ditolak dan tidak diterima… dan Kak Sue terus jadi tak tentu hala…. dan kini Kak Sue dah alami kisah pahit hidupnya selama berbelas tahun.. cita2 matlamatnya utk membantu keluarga hancur….

Kami pun hairan…. kenapa Kak Sue selalu memanggil nama seorang lelaki yg bernama Omar Azian??? adakah beliau wujud??? kami dah mencarinya dimerata tempat malah tiada siapa pun pernah kenal dengan nama itu… tapi kini nama itu telah tidak wujud lagi dipikiran Kak Sue mungkin sudah 3-5 tahun Kak Sue nama itu tidak kedengaran dari mulut Kak Sue….

Mak selalu menangis dengan apa yang dihadapi oleh Kak Sue… kerana dulu… Kak Sue adalah harapan bg mak… dulu perangai Kak Sue menunjukkan ciri2 wanita yang soleh, tidak pernah dibuka auratnya, tidak pernah berhujah benda yang kotor, tidak pernah suka mengambil kesempatan dan bicarakan tentang orang lain…. Bila masuknya waktu solat dan kedengaran azan… Kak Sue mesti dah ada disejadah utk baca quran dan menunggu untuk menunaikan solat… pada malamnya pula… Kak Sue tidak pernah ketinggalan utk membca walaupun sepotong ayat dari surah2 al-quran… inilah Kak Sue anak mak dan abah yg menjadi harapan…

Tapi kini semua itu sudah tiada… semua itu terkubur dek zaman yang berlalu… Kak Sue dah berubah dek penyakitnya yg dikenakan orang itu… sebelum ni… Kak Sue dah pun sembuh selama 2-3 tahun… mak amat gembira dengan perubahan Kak Sue… mak selalu berdoa dan berharap… Kak Sue kekal sebegini, Kak Sue boleh jaga mak yang dah uzur… walaupun cita2 Kak Sue tidak tercapai… mak pasrah terhadap ilahi… mungkinkah ini ujian untuk mereka yang mendekatinya… Kerana mungkin Allah mahu lihat sejauh mana kecekalan kita untuk hadapi semua ini… dan tidak menyalahkan takdir yang telah ditentukan… Allah nak tengok sejauh mana penerimaan kita terhadap takdirNya…

Kak Sue tak pernah merungut, Kak Sue pasrah akan apa yang berlaku terhadap dirinya… Tapi….saya terlalu terfikir…

1. Kenapa dugaan nih berlaku kepada Kak Sue???

2. Apa salah Kak Sue???

3. Kak Sue ada derhaka kepada mak dan abah ke???

4. Kenapa Kak Sue yang begitu baik, perlu hadapi semua ini???

5. Kenapa sampai sekarang pun Kak Sue masih belum ditemukan jodoh???

6. Burok sangat ke Kak Sue sehinggakan tiada sorg pun datang melamar Kak Sue???

7. Burok ke perangai Kak Sue sebelum ni???

8. Adakah sejarah Kak Sue sebelum ni, adalah sejarah hitam utk seorang lelaki memperisterikan Kak Sue???

9. Bilakah jodoh Kak Sue akan hadir???

Inilah persoalan yang selalu bermain difikiranku… selama ini… dan pikiran ini akan selalu bermain difikiranku… sehinggalah datangnya seorang zauj untuk Kak Sue.. bukan untuk dijaga tapi untuk menjaga…. inilah pengubat bagi hatiku… akan ku usahakan untukmu Kak Sue… Demi kebaikan dan kebahagiaanmu…

Sari Suntuk ( Raya2 )

Alhamdulillah bersyukur kehadrat ilahi kerana dengan limpah dan inayahnya kali ini majlis Sambutan AidilAdha kali ini dapat berjalan dengan lancar.. walaupun penyertaan untuk kerjasama BKAPJ sudah last2 minit…

apa pun terima kasih diucapkan kepada BKAPJ kerana kesudian utk bekerjasama dalam menjayakan majlis raya buat kali ini…

wahh.. disebabkan majlis raya  kali ni berkaitan dengan anak2 kelantan jd terpaksa lah saya berhujjah dalam bahasa kelantan dan tak der laaa skema sangat hihihi….

aduhhh la weh, hari nih meme letih sungguh baktu tajuk pong wat sari sutok… kok mano pong kawe raso puah la jugok wat kijo nih… best kato ore puteh… ho la sebak wat kijo last minit pong leh siak jugok… Hureyyy!!!

Duo hari sero tido dop cukok, male rayo ambo masok utok make pagi rayo… walaupong ambo sediri pong dop make, tapi puah la sebak tengok ore makey kenye lakow puah sero…. tapi hok dop make tuh.. biar lah… nok wat guano doh ore dop sey make kito dop sey pakso:(….

Male pong tdo dop cukop goks sebak nok keno wat slide untok pogreng rinih… adusss pagi2 buto agih keno bgun nok keno siak kijo… lah2 siak goksss hihih seronoksssss sero…  pogreng nih wat kat Solah Afrah di Mazar… wow!!! tepat tuh mme best la jugoks… sesuai la kalu nok wat pogreng siak ado petah agih….

emmmm…. kisoh nya rini letih wehhh dok g mari2… g mari….. po nga ore nego plok sero… bena nyo nok jale tuh pong malah goks capor segey… sbab ustaz2 vip2 hok mari tuh duk tg jah bakpo la dok gelewak sangat bebudok nih dok leh dok setepak  ko??? hihihi sebak tuh sero segey nok g mari… tapi sebak key ambo nih pegey biro pogreng n protoko ambo keno lah g mari kejap g belakey kejap g depey malu kok re sero…. ho laaaa klu dok jale plok dok metar ore panggel keno ah g jugok….

hihihihin ngabey sunggoh aku rinih…. emmmm… biaso lah letih sgt otok jd beku sikik nih sebak sejuk…. hihihi cito bak sejok nih tadih suko gok tgk bebudok dari mantiqoh lain mace mafraq dan irbid hihihi suko jah dio main asap tubik kok mulot huhuhu…. ho laa nok wat guano sinih meme sejuk bedo’oh dok supo tepak lain….

emmm sumak weh loks sero… hihihi… male nih nok tido pah pagi esokkkk baru jolo.. ore kato qodo hok lepah… hihihi….

ESok Raya!!!

salam aidiladha

Alhamdulillah… esok dah pun nak raya…. sehari demi sehari… masa berlalu begitu cepat sekali… dan kini tiba hari raya…

Dikesempatan ni… saya nak ucapkan ribuan kemaafan dan maaf zahir batin kepada semua yang mengenali dan yang beragama ISLAM khususnya…

Sesungguhnya pengorbanan memerlukan keikhlasan….

To Understand Islam ( Persoalan Si Hindu )

islam

Ini adalah antara persoalan yang ditanyakan oleh seorang non muslim kepada saya… tentang islam dan perbezaan dengan hindu….

tujuan saya postkan persoalan2 ini adalah untuk berkongsi kepada semua dan untuk menerima jawapan kepada persoalan-persoalan yang telah diajukan…

sebagaimana persoalan yang telah diajukan, saya telah pun menjawab kesemua persoalan ini, tapi saya masih tidak yakin bahawa segala jawapan yang saya berikan kepadanya itu adalah lengkap dan mudah untuk seorg yg bergelar non muslim memahami apa yg telah saya huraikan….

jadi.. jika anda mempunyai sebarang tanggung jawab untuk bekongsi serba sedikit pengetahuan tentang agama islam utk dijawab kepada seorang non muslim itu… silalah tinggalkan pandangan anda di ruangan komen…

Sebanyak 14 persoalan telah diajukan kepada saya :

1. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 13:10

Betul ke kalau berdosa, kalau islam masuk syurga..tetapi orang yang tak berdosa kalau bukan islam masuk neraka..
betulkah ni kah Islam????

2. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 13:20

jadi siapakah orang muslim ??
adakah orang orang ini hanya lahir atau muncul selepas Nabi Muhammad melaui islam?

Adakah orang sebelum ini masuk neraka semuanya?
Di manakah allah sebelum Nabi muhammad ?

Adakah allah tuhan baru..

Kalau saya happy dengan dan berpuas dengan jawapan u ..saya akan berhenti posting..mungkin saya akan mula menyanjung islam..

Boleh terangkan kepada saya.

3. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 14:12

ini semua di ajar oleh siapa ?

Adakah adek pasti memang ini semua dari tuhan yang sebenar ?

bagaimana adek pasti ini dari tuhan yang sebenar sebab terdapat memang banyak ayat dari al quran yang ada keslilapan,perasaan benci..( Umpamanya orang israel adalah anak anak babi ? )..Logiknya bolehkah tuhan bercakap sebegini..???????

Sebelum Islam apakah nama tuhan?

Nampaknya nama Allah berasala dar nama pagan sebelum zaman muhammad..begitu jugak dengan batu hitam..hampir serupadengan batu suci agama hindu..

boleh saudara terangkan..

4. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 14:21

umpamanya..dalam quran ada peringatan bahawa “tidak boleh lakukan seks dengan ibu kandung..”

Adakah maklumat ini sesuai untuk pendita ( orang yang terpelajar tinggi dalam agama hindu) yang mengamalkan meditasi,moral,makanan vegetarian,kawalan seks dan sentisa bermeditasi ingatkan Tuhanatau bhagwan..

Untuk orang beragama hindu sebegini,,wajarkah saudara beritahunya Al Quran sesuai untuknya??

Jadi untuk masyrakat sebagaimana Al quran di tujukan ?? apakah sifat 2 masyrakat tersebut masa al quran di turunkan?

Dan bagaimanakah ianya menjadi logik sekiranya saudara beritahu Al quran Untuk semua masyarakt dunia ?
Adakah masyrakat dunia khasnya orang hindu dan buddha melakukan seks dengan ibu mereka ? atau merompak? merogol ?

5. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 14:31

kita boleh berbincang..tak ada masalah..

Mungkinkah adek tidak di ajar/atau tidak diberitahu mengenai ayat 2 yang kurang menyenangkan seperti jew anak babi,potong kepala siapa yang tidak percaya,seks dengan perempuan hamba..

Kalau saudara mahu..saya boleh beritahu ayat mana Al quran ..

6. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 14:48

Tapi bukankah fahaman ini normal dalam kalangan manusia yang yang biasa..

kita tidak perlu diajar supaya seks dengan ibu berdosa..malah ada perasaan dalam diri kita ( subconcius) yang beritahu kita bahawa perkara ini terkutuk sangat dan tak natural untuk manusia yang biasa yang sihat minda untuk lakukannya..

Tetapi soalan saya..
jika saudara berkata Islam dan Quran untuk semua..adakah ini logik?

Adakah buku buku agama lain yang terdapat maklumat yang lebih mulia dan tinggi mengenai kesedaran tuhan lebih rendah dari Quran?

Adakah orang islam percaya sebegini ?

Maksud saya umpamanya ,Gita/upanishad atau veda tidak ada pesanan sebegini ( larangan seks dengan ibu ) sebab anggapan bahawa masyrkt Hindu pada masa itu tidak runtuh sangat akhlahnya sehingga lakukan seks dengan ibu..
sebab itu pesanan dalam veda/gita lebih sesuai untuk orang yang berada diperingkat atas ( Atau lebih dekat dengan Tuhan) ….ianya lebih kepada meditasi,ahimsa ( non injury ,vegetarianism),bersedekah kepada miskin,puasa,kawalan tenaga seks melaui cara yoga ) untuk tujuan Mengenali Tuhan Pencipta yang Satu..

Jadi bagaimanakah orang orang sebegini akan masuk neraka dan di label sebagai kafir pulak?

Logik kah saudara ?
islam ajar macam ini…??

7. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 15:19

sama seperti pengumumun di sekolah…siapa yg tak basuh baju seminggu…mesti basuh baju sekurang2nye 2 hari sekali…cume bg yg membasuh baju,perinagtan tuh sbg pedoman supaya kebersihan terjg…dan bg yg tak membasuh…pungumuman tu jd peringatan utk dia utk berbuat…

saudara…dalam sekolah tersebut ada jugak laranagan2 lain.ada jugak anak murid yg tidak dengar nasihat itu,ada jugak anak murid yang basuh baju setiap hari ( yang lebih bersih )..
tetapi arahan /nasihat seperti itu lebih ditujukan kepada murid yang kurang kebersihan dan moral..adek setuju ??

tetapi ada nasihat2 yang lebih tinggi dan beradab,nasihat 2 yang lebih advance pun ada ( umpamanya jurusan/pilihan subjek dalam university )..

kesimpulanya..sesuatu nasihat itu hanyalah sesuai untuk sesekelompok murid dalam sekolah itu..
manakala murid2 yang berdisiplin tinggi dan yang yang mengamalkan sistem ajaran dari didikan ibu bapa atau dirumah tidak perlukan nasihat yang simple simple..

Saudara setuju ??

Saudara setuju ??

8. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 15:24

al-quran diturunkan untuk sekelian umat….

cume yg menilai quran akn yakin dan menerimanye…dan yang tak cube menilai quran maka akn menolak

same pd zaman nabi..ketika quran turunkan…ade yg masih tetap tak menerima islam

penerimaan utk islam bukan satu keterpaksaan…

andai tak terima…silekan…berpeganglah dgn ape yg dia terima

tp…utk menilai quran kene dinilai keseluruhannye…

same cam bc novel..tak leh bc…chapter by chapter tanpa cube faham ape yg nak disampaikan di seluruh cerita…sbb nanti buleh salah faham…

dan hanya yg membaca novel tuh dgn sepenuh penghayatan akn mengatakan novel tu bermakna buat dia..

ini analogi je…quran bukan lah novel…

Sekiranya al quran di turunkan untuk sekalian umat manusia..saya setuju..sebab konsep dan pengajaran tuhan adalah sangat luas dan tidak terhad..

Maka,dalam keadaan sebegini…adakah Logik kalau saudara cakap hanya Al quran satu satunya untuk semua Tuhan..

Contohnya,sistem meditasi dan Yoga adalah dari Tuhan untuk seluruh umat untuk kesihatan badan dan minda bertujuan supaya manusia akan sedari Tuhan dalam keadaan sihat walafiat..

Bukankah Veda jugak untuk semua umat manusia ??

9. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 15:28

Saudara saya memang serius nak tahu apakah hidayah dari Allah..
tidakkah orang hindu yang berpegangan kepada Konsep satu tuhan,berpuasa,meditasi,bersedekah itu bukan Hidayah allah..??

Allah adalah nama tuhan dalam bahasa arab..

Dimanakah Allah sebelum Muhhamd ?
Apakah namanya sebelum Muhammad ?

Adakah negara2 lain sebelum zaman nabi muhammad adalah kafir dan masuk neraka ?

Ini logikakah saudara ?
isllam mengajar macam ini kah ?

10. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 15:31

dan yang penting…org yg mmg baik akahlak dan ajarannya…takkan memandang sempoi sesuatu yg baik…kerana yg baik itu mulia…

Tapi bukan kah saudara ajaran mulia terdapat disemua agam melalui Tuhan ..

Namun bagaimnanakah orang orang itu boleh di sebut kafir ???

Agama ..maksudnya ajaran ajaran mulia ,tak silap saya Dari Tuhan yang Satu ..

Adek setuju kah??

Jadi Siapakah Kafir ?

KAfir adalah dia yang tidak percaya kepada Allah..betul??

Jadi sebelum zaman nabi Mohammad ,adakah perkataan Allah,sembayang 5 kali,Haj dan sebagainya ??

Adek tolonglah jawab..banyak yg u belum jawab lagi tau ??

11. From: aswinkumara

Date: 06 Dec 2008, 15:45

saudara yang dihomati…fahamilah sesungguhnya dlam pengajiaan perbezaan agama…telah sisepakaati bahawa semua agama menjurus kepada pengesaan ALlah…

tuhan yang maha satu…

dan jika saudara mempelajari sejarah nabi2 dan manusia…saudara akn menemukan banyak KEDEKATAN naluri kepercayaan manusia kerana ia diwujudkan oleh DIA yang Esa itu.

Saya setuju sangat dengan idea saudara yang disanjungi…

Saudara sendiri berkata semua agama menjurus kepada pengesahan Allah..

jadi siapa kah Kafir ????

Boleh saudara Jawab ?

12. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 15:53


Saya setuju sangat dengan idea saudara yang disanjungi…

Saudara sendiri berkata semua agama menjurus kepada pengesahan Allah..
jadi siapa kah Kafir ????

Boleh saudara Jawab ?

13. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 16:46

kufur bukan sahaja yg tidak mengatakan Allah itu satu…tetapi…menolak nabi terakhirnya Muhammad sebagai seorg lelaki sempurna yg termulai akhlaknya….

Saudara jangan marah ya..?

saya nak clear doubt saja..
saudara nyatakan bahawa nabi muhammd akhlaknya mulia..

Adakah akhlahnya paling mulia dari Buddha ?

Atau kurang mulia dari Buddha ?

Pernakah muhammad lakukan seks dengan ramai perempuan ?

dengan budak umur 9 tahun ?

dengan hamba seks ? ( ada bukti dalam Quran ,kalau saudara nak,saya boleh bagi )…

Adakah ini dimaksudkan dengan Mulia ?

Apakah adek cuba maksudkan dengan Muhammad sempurna ??

14. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 16:54

adakah seorg HINDU contohnya menerima jika dikatakan pdnya Allah itu satu…dan tidak wujud penjelmaan Allah dalam bentuk lembu…gajah…atau lain2..

Saya rasa saudara kurang faham mengenai agama hindu..
Dari awal memang agama hindu berkonsep satu Tuhan dan lain semua adalah dewa termasuk malaikat ( contohnya)..
Kitab 2 utama Veda,Upanishad dan Gita memang menyatakan Tuhan adalah satu !!!

Saudara tidak tahu kah ??

Kalau saudara ingat agamahindu tuhan banyak…ini pemberitahuan yang salah dan kurang tepat dari orang yang kurang ilmu..

Adakah saudara percaya sangat maklumat dari orang yang kurang ilmu ?
Inikah cara Islam ??

Apakah adek tahu tentang penjelmaan ?adek boleh tak rumuskan untuk saya ?

Boleh saya tanya saudara sesuate ..Adek percaya Tuhan adalah Omnipotent atau Dia yang paling berkuasa,dalam keadaan sebegini susahkah untukNya menjelma dalam rupa manusia atau Haiwan ???

Apakah salahnya jika Tuhan menjelma dalam rupa Manusia ??

Saudara perlu ingat badan kita ini adalah jasad atau daging yang boleh reput kecuali adanya Nyawa ?

Apakah itu Nyawa ??
dan Apakah itu Tuhan /Allah ??

Kalau saudara boleh jawab..saya akan percaya hujahan saudara tentang Islam…dan mungkin saya kelak akan masuk islam.

1. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 13:10

Betul ke kalau berdosa, kalau islam masuk syurga..tetapi orang yang tak berdosa kalau bukan islam masuk neraka..
betulkah ni kah Islam????

2. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 13:20

jadi siapakah orang muslim ??
adakah orang orang ini hanya lahir atau muncul selepas Nabi Muhammad melaui islam?

Adakah orang sebelum ini masuk neraka semuanya?
Di manakah allah sebelum Nabi muhammad ?

Adakah allah tuhan baru..

Kalau saya happy dengan dan berpuas dengan jawapan u ..saya akan berhenti posting..mungkin saya akan mula menyanjung islam..

Boleh terangkan kepada saya.

3. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 14:12

ini semua di ajar oleh siapa ?

Adakah adek pasti memang ini semua dari tuhan yang sebenar ?

bagaimana adek pasti ini dari tuhan yang sebenar sebab terdapat memang banyak ayat dari al quran yang ada keslilapan,perasaan benci..( Umpamanya orang israel adalah anak anak babi ? )..Logiknya bolehkah tuhan bercakap sebegini..???????

Sebelum Islam apakah nama tuhan?

Nampaknya nama Allah berasala dar nama pagan sebelum zaman muhammad..begitu jugak dengan batu hitam..hampir serupadengan batu suci agama hindu..

boleh saudara terangkan..

4. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 14:21

umpamanya..dalam quran ada peringatan bahawa “tidak boleh lakukan seks dengan ibu kandung..”

Adakah maklumat ini sesuai untuk pendita ( orang yang terpelajar tinggi dalam agama hindu) yang mengamalkan meditasi,moral,makanan vegetarian,kawalan seks dan sentisa bermeditasi ingatkan Tuhanatau bhagwan..

Untuk orang beragama hindu sebegini,,wajarkah saudara beritahunya Al Quran sesuai untuknya??

Jadi untuk masyrakat sebagaimana Al quran di tujukan ?? apakah sifat 2 masyrakat tersebut masa al quran di turunkan?

Dan bagaimanakah ianya menjadi logik sekiranya saudara beritahu Al quran Untuk semua masyarakt dunia ?
Adakah masyrakat dunia khasnya orang hindu dan buddha melakukan seks dengan ibu mereka ? atau merompak? merogol ?

5. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 14:31

kita boleh berbincang..tak ada masalah..

Mungkinkah adek tidak di ajar/atau tidak diberitahu mengenai ayat 2 yang kurang menyenangkan seperti jew anak babi,potong kepala siapa yang tidak percaya,seks dengan perempuan hamba..

Kalau saudara mahu..saya boleh beritahu ayat mana Al quran ..

6. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 14:48

Tapi bukankah fahaman ini normal dalam kalangan manusia yang yang biasa..

kita tidak perlu diajar supaya seks dengan ibu berdosa..malah ada perasaan dalam diri kita ( subconcius) yang beritahu kita bahawa perkara ini terkutuk sangat dan tak natural untuk manusia yang biasa yang sihat minda untuk lakukannya..

Tetapi soalan saya..
jika saudara berkata Islam dan Quran untuk semua..adakah ini logik?

Adakah buku buku agama lain yang terdapat maklumat yang lebih mulia dan tinggi mengenai kesedaran tuhan lebih rendah dari Quran?

Adakah orang islam percaya sebegini ?

Maksud saya umpamanya ,Gita/upanishad atau veda tidak ada pesanan sebegini ( larangan seks dengan ibu ) sebab anggapan bahawa masyrkt Hindu pada masa itu tidak runtuh sangat akhlahnya sehingga lakukan seks dengan ibu..
sebab itu pesanan dalam veda/gita lebih sesuai untuk orang yang berada diperingkat atas ( Atau lebih dekat dengan Tuhan) ….ianya lebih kepada meditasi,ahimsa ( non injury ,vegetarianism),bersedekah kepada miskin,puasa,kawalan tenaga seks melaui cara yoga ) untuk tujuan Mengenali Tuhan Pencipta yang Satu..

Jadi bagaimanakah orang orang sebegini akan masuk neraka dan di label sebagai kafir pulak?

Logik kah saudara ?
islam ajar macam ini…??

7. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 15:19

sama seperti pengumumun di sekolah…siapa yg tak basuh baju seminggu…mesti basuh baju sekurang2nye 2 hari sekali…cume bg yg membasuh baju,perinagtan tuh sbg pedoman supaya kebersihan terjg…dan bg yg tak membasuh…pungumuman tu jd peringatan utk dia utk berbuat…

saudara…dalam sekolah tersebut ada jugak laranagan2 lain.ada jugak anak murid yg tidak dengar nasihat itu,ada jugak anak murid yang basuh baju setiap hari ( yang lebih bersih )..
tetapi arahan /nasihat seperti itu lebih ditujukan kepada murid yang kurang kebersihan dan moral..adek setuju ??

tetapi ada nasihat2 yang lebih tinggi dan beradab,nasihat 2 yang lebih advance pun ada ( umpamanya jurusan/pilihan subjek dalam university )..

kesimpulanya..sesuatu nasihat itu hanyalah sesuai untuk sesekelompok murid dalam sekolah itu..
manakala murid2 yang berdisiplin tinggi dan yang yang mengamalkan sistem ajaran dari didikan ibu bapa atau dirumah tidak perlukan nasihat yang simple simple..

Saudara setuju ??

Saudara setuju ??

8. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 15:24

al-quran diturunkan untuk sekelian umat….

cume yg menilai quran akn yakin dan menerimanye…dan yang tak cube menilai quran maka akn menolak

same pd zaman nabi..ketika quran turunkan…ade yg masih tetap tak menerima islam

penerimaan utk islam bukan satu keterpaksaan…

andai tak terima…silekan…berpeganglah dgn ape yg dia terima

tp…utk menilai quran kene dinilai keseluruhannye…

same cam bc novel..tak leh bc…chapter by chapter tanpa cube faham ape yg nak disampaikan di seluruh cerita…sbb nanti buleh salah faham…

dan hanya yg membaca novel tuh dgn sepenuh penghayatan akn mengatakan novel tu bermakna buat dia..

ini analogi je…quran bukan lah novel…

Sekiranya al quran di turunkan untuk sekalian umat manusia..saya setuju..sebab konsep dan pengajaran tuhan adalah sangat luas dan tidak terhad..

Maka,dalam keadaan sebegini…adakah Logik kalau saudara cakap hanya Al quran satu satunya untuk semua Tuhan..

Contohnya,sistem meditasi dan Yoga adalah dari Tuhan untuk seluruh umat untuk kesihatan badan dan minda bertujuan supaya manusia akan sedari Tuhan dalam keadaan sihat walafiat..

Bukankah Veda jugak untuk semua umat manusia ??

9. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 15:28

Saudara saya memang serius nak tahu apakah hidayah dari Allah..
tidakkah orang hindu yang berpegangan kepada Konsep satu tuhan,berpuasa,meditasi,bersedekah itu bukan Hidayah allah..??

Allah adalah nama tuhan dalam bahasa arab..

Dimanakah Allah sebelum Muhhamd ?
Apakah namanya sebelum Muhammad ?

Adakah negara2 lain sebelum zaman nabi muhammad adalah kafir dan masuk neraka ?

Ini logikakah saudara ?
isllam mengajar macam ini kah ?

10. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 15:31

dan yang penting…org yg mmg baik akahlak dan ajarannya…takkan memandang sempoi sesuatu yg baik…kerana yg baik itu mulia…

Tapi bukan kah saudara ajaran mulia terdapat disemua agam melalui Tuhan ..

Namun bagaimnanakah orang orang itu boleh di sebut kafir ???

Agama ..maksudnya ajaran ajaran mulia ,tak silap saya Dari Tuhan yang Satu ..

Adek setuju kah??

Jadi Siapakah Kafir ?

KAfir adalah dia yang tidak percaya kepada Allah..betul??

Jadi sebelum zaman nabi Mohammad ,adakah perkataan Allah,sembayang 5 kali,Haj dan sebagainya ??

Adek tolonglah jawab..banyak yg u belum jawab lagi tau ??

11. From: aswinkumara

Date: 06 Dec 2008, 15:45

saudara yang dihomati…fahamilah sesungguhnya dlam pengajiaan perbezaan agama…telah sisepakaati bahawa semua agama menjurus kepada pengesaan ALlah…

tuhan yang maha satu…

dan jika saudara mempelajari sejarah nabi2 dan manusia…saudara akn menemukan banyak KEDEKATAN naluri kepercayaan manusia kerana ia diwujudkan oleh DIA yang Esa itu.

Saya setuju sangat dengan idea saudara yang disanjungi…

Saudara sendiri berkata semua agama menjurus kepada pengesahan Allah..

jadi siapa kah Kafir ????

Boleh saudara Jawab ?

12. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 15:53


Saya setuju sangat dengan idea saudara yang disanjungi…

Saudara sendiri berkata semua agama menjurus kepada pengesahan Allah..
jadi siapa kah Kafir ????

Boleh saudara Jawab ?

13. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 16:46

kufur bukan sahaja yg tidak mengatakan Allah itu satu…tetapi…menolak nabi terakhirnya Muhammad sebagai seorg lelaki sempurna yg termulai akhlaknya….

Saudara jangan marah ya..?

saya nak clear doubt saja..
saudara nyatakan bahawa nabi muhammd akhlaknya mulia..

Adakah akhlahnya paling mulia dari Buddha ?

Atau kurang mulia dari Buddha ?

Pernakah muhammad lakukan seks dengan ramai perempuan ?

dengan budak umur 9 tahun ?

dengan hamba seks ? ( ada bukti dalam Quran ,kalau saudara nak,saya boleh bagi )…

Adakah ini dimaksudkan dengan Mulia ?

Apakah adek cuba maksudkan dengan Muhammad sempurna ??

14. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 16:54

adakah seorg HINDU contohnya menerima jika dikatakan pdnya Allah itu satu…dan tidak wujud penjelmaan Allah dalam bentuk lembu…gajah…atau lain2..

Saya rasa saudara kurang faham mengenai agama hindu..
Dari awal memang agama hindu berkonsep satu Tuhan dan lain semua adalah dewa termasuk malaikat ( contohnya)..
Kitab 2 utama Veda,Upanishad dan Gita memang menyatakan Tuhan adalah satu !!!

Saudara tidak tahu kah ??

Kalau saudara ingat agamahindu tuhan banyak…ini pemberitahuan yang salah dan kurang tepat dari orang yang kurang ilmu..

Adakah saudara percaya sangat maklumat dari orang yang kurang ilmu ?
Inikah cara Islam ??

Apakah adek tahu tentang penjelmaan ?adek boleh tak rumuskan untuk saya ?

Boleh saya tanya saudara sesuate ..Adek percaya Tuhan adalah Omnipotent atau Dia yang paling berkuasa,dalam keadaan sebegini susahkah untukNya menjelma dalam rupa manusia atau Haiwan ???

Apakah salahnya jika Tuhan menjelma dalam rupa Manusia ??

Saudara perlu ingat badan kita ini adalah jasad atau daging yang boleh reput kecuali adanya Nyawa ?

Apakah itu Nyawa ??
dan Apakah itu Tuhan /Allah ??

Kalau saudara boleh jawab..saya akan percaya hujahan saudara tentang Islam…dan mungkin saya kelak akan masuk islam.

Masturbasi, Islam dan Medical…

Masturbasi

Pastinya yang kamu membaca entry ini tahu apakah ia masturbasi,onani atau istimna’.Kerana itu tak perlu saya mendefinasikannya.Kerana terlalu ramai yg tahu apakah ini masturbasi…maka ramai yg selalu dan mahu pada ‘kegiatan’ ini.Kajian terbaru,95% lelaki dan 87% perempuan pernah dan selalu bermasturbasi.Ohho…. Masturbasi ini sudah menjadi hobi dan gejala yang nampaknya semakin menular di kalangan manusia.

Apa PERLU?

“tak buleh tahan.kalu tak buat ni…. rs air naik kepala”

“sampai tak buleh tido…”

“mula la aku terpaksa ronda-ronda kampung hilangkan gian…”

Terlalu banyak alasan.Alasan..alasan dan alasan lagi kerana diri sudah mahu.Apa yang nak dibicarakan bukanlah mengenai hukum kerana saya,kamu dan mereka tahu.Dan jika tak tahu….sila rujuk pada yang lebih tahu.Tapi…kenapa masih berlaku?

Adakah mungkin faktor…

“…berumur 24 tahun, saya sering beronani sebelum ini sehinggakan dalam satu hari pernah saya buat perkara keji ini sampai 3 kali oleh sebab terasa ghairah melihat perempuan yang seksi.

“….Saya tidak dapat menahan lalu saya melihat gambar porno untuk memuaskan nafsu saya dengan cara beronani….”

Sahabat,

Memang tak dinafikan bahawa suasana masa kini memang banyak menyumbang kepada masalah ini.Faktor luaran ini memang banyak…yang mana factor-faktor ini memang menyebabkan penghasilan mani dan sampai masa ia perlu dikeluarkan.Tapi…tak perlu bersusah payah kerana Allah telah mengaturkan bahawa ia akn dikeluarkan melalui ‘mimpi’.Maka sepatutnya tidak ada lagi alasan perit…air naik ke kepala dan sebagainya.Yang menjadi masalah bila kamu yang tidak menghalang diri dari mendapat stimulasi proses ini.Bagaimana nak menghindar diri??aih…Lu pikir la sendiri!

Nampaknya factor UTAMA yg menyumbang ke arah gejala ini adalah diri kita sendiri.Mata yang tidak di jaga.Hati yang tidak dipelihara.Fikiran yang tidak dibataskan.Pergaulan yang bebas yang penuh dengan percampuran.Dan dengan itu….kehendak mula memuncak.Nafsu meminta untuk dipenuhi.Sedang amalan dan hukum agama tak dipatuhi sebaiknya.Akhirnya…kita memberi alasan utk melakukan.isk2….tewas lagi.


Kesan buruk masturbasi

1-lemah badan

2-sakit bahagian bawah badan

3-keguguran rambut

4-lemah ereksi

5-prematang ejakulasi

6-sakit di bahagian genital

7-stress

8-lemah ingatan

Tak percaya???….mesti kena percaya.

ikirkanlah apa yang terbaik

Bagaimana ini boleh berlaku?

Masturbasi mengaktifkan sistem simpathetik dan meningkatkan penghasilan hormone dopamine-norepinefrine-serotonine.Kerana itu ada yang beranggapan masturbasi bukan setakat dapat memuaskan kehendak,tapi dapat memberi perasaan yang seronok atau ‘release’.Tapi jangan tertipu sahabat.Itu proses awal masturbasi kerana selalunya ‘mastubation amator’ akn jd ‘masturbation addictor”.…dan kesannya…Bila dilakukan dengan berlebihan(ulangkali)maka dengan drastiknya kimia dalam badan lebih-lebih lagi acetylcholine,dopamine,serotonin akn berubah.

Siapakah gerangan si ‘Acetylcholine’?

Bahan yg bertindak pd bahagian saraf badan. Fungsi:

1)berfungsi untuk proses ingatan

2)aktiviti saraf parasimpathetik(saraf vegetatif).

Dan apabila terlalu kerap bermasturbasi…maka acetylcholine mula KELIRU WAKTU BEKERJA DAN APA YANG PERLU IA KERJAKAN…Terganggulah sistem badan.si pengamal masturbasi akn mengalami yang dikenali sebagai “SEXUAL EXHAUSTION” iaitu mati pucuk(youth impotence),pengaliran mani tanpa kawalan(semen leakage) dan kesan lain seperti stress,kurang daya ingatan dan lemah badan.TERBUKTI!!!Jika nda pengamal masturbasi,maka anda terdedah kepada risiko ini.

Ingin BERUBAH??

Sahabat….WAJIB untuk berubah.Perubahan mungkin makan masa dan perlu pulun berbagai usaha.Antaranya:

Jaga pemakanan

~makan jenis soya

~kurangkan makanan yg mengandungi banyak kafein

~banyakkan makanan bijirin

~perbanyakkan makan sayuran

~kurangkan makan jenis dagingan dan produk susu

~membanyakkan minum juice dan air

dan yang terpaling penting….Motivasi IMAN.Mujahadah!!!

Sahabat,hanya dengan iman kamu mampu menjaga hati.Dan bagaimana utk utk menjaga iman?tak lain tak bukan dengan…

~amal

~ilmu

~kawal mata

~halangi diri dari berdiri di hadapan pintu kemaksiatan

Bukan sekadar azam dan niat utk berubah.Perlu iltizam dengan usaha.Ada yang berpendapat,sibukkan diri dengan kerja dan amal nescaya akn terawat keinginan ini.Tapi kena ingat…MENYIBUKKAN DIRI tak sama dengan BUAT-BUAT SIBUK.Kerana buat-buat sibuk,maka masih ramai yang tidak berjaya utk menghentikan tabiat ini.

Menyibukkan Diri vs BUAT-BUAT SIBUK

Menyibukkan diri adalah diri yang sentiasa disibukkan dengan kerja dan aktiviti dan tanggungjawab.Sebagai contoh.Kehidupan sebagai seorg pelajar:~

Tidur malam – 7 jam

Ke kelas – 8 jam

Solat fardhu(jemaah) – 1jam

Ibadah sunat – 3 jam

Kendiri – 1 jam

Bersukan – 2 jam

Usrah,halaqah – 2 jam

TOTAL = 24 jam

Ops…cukup-cukup nampaknya masa yang Allah bagi untuk dimanfaatkan.Tapi masih banyak kerja yang belum diselesaikan seperti fikirkan masalah umat akhir zaman,bagaimana nak menjana minda agar sentiasa cerdas..dan macam-macam lagi.Tapi kamu masih boring?masih mengatakan yang diri tak boleh nak disibukkan?masih banyak waktu terluang hingga perlukan ‘hobi’ ini?Ketahuilah,dengan menyedari peranan saya,kamu dan mereka sebagai hamba Allah..maka kita akn sentiasa sibuk.Dengan menyedari peranan saya,kamu dan mereka sebagai pelajar maka kita akan sentiasa perlu berfikir.Dengan menyedari peranan saya,kamu dan mereka sebagai manusia yang bermanfaat maka kita akan sentiasa perlu untuk berkhidmat.dan jika KITA masih ada masa untuk melakukan ‘hobi’ ini lagi…sesungguhnya kita mungkin lupa yang kita hambaNya,pelajar dan manusia yang sepatutnya bermanfaat pada yang lain.Sahabat,untuk berperanan dengan segala peranan ini tidak boleh DIBUAT-BUAT!

Jika kamu mengatakan kamu bukanlah pengamal masturbasi yang tegar dan merasakan tak salah kamu mengamalkan ‘hobi’ ini…maka ketahuilah yang kamu TETAP SALAH. Islam tidak mengharuskan sesuatu perkara yang banyak mudharat berbanding kebaikannya yang sedikit.Seperti arak….arak yang di ambil dgn kadar yg sedikit boleh meningkatkan kadar metabolism dan pengaliran darah termasuk kerja jantung. Ia nampak berfaedah…tetapi Islam tetap melarang kerana nampak baik hanya pada pengaliran darah dan jatung tetapi hati…buah pinggang terpaksa bekerja lebih utk membuang sisa-sisa ini.Kerana ia tidak diperlukan badan!!!

Sama dengan ‘hobi’ ini…

Mungkin ada kebaikan tapi lebih banyak keburukan.Ingat….yang dibicakan bukan masalah hukum tapi bagaimana untuk kita menghadapi isu ini dengan mata hati.

Jika kamu baru berniat untuk mencuba …. sila jauhi.Kerana ‘Prevention is better then cure’.

Jika kamu kadang-kadang melakukan ini…sila berusaha menjadikannya sekali dan terus bertaubat untuk tidak mengulangi.

Jika kamu terlalu kerap dan ‘addict’ pada perkara ini….maka jangan pandang belakang.Terus berusaha untuk meninggalkannya.Ingat…kamu yang memulakan langkah…maka kamu yang KENA memberhentikannya!Allah sentiasa memberi ampun.Maka…teruskan memohon dan berusaha untuk menjadi yang lebih baik.

Dan…jika kamu seorang yang pelik dengan orang lain yang bermasalah dengan masalah ini,maka kamu tergolong dalam golongan yang terpelihara.Syukur pada Allah kerana telah memelihara dan mohonlah agar sentiasa terpelihara kerana bila-bila masa kamu akan diuji dan ujian NAFSU terlalu berat bagi mereka yang tak berusaha menghadapinya dengan perisai iman.

Allahua’lam.

Moga saya,kamu dan mereka mendapat manfaat.

Baحaسa Aراb دmeلayuكan…

Lumati Hibrah Tuhan di hanyiran tasik Qarun,

Atau kudung hidung Sphinx dampingi Piramid  Giza,

Juga belahan laut Suez @ pecahan Uyun Musa,

Namun aku tidak mahu hanyut dan tersungkur….

sebagaimana yang kita tahu.. sudah banyak bahasa asing yang telah digunakan dalam bahasa kita

( melayu ).. antaranya bahasa inggeris, arab dan sebagainya…. disini sayan ingin mengenengahkan beberapa perkataan arab yg dimelayukan… dalam perbualan dalan hasil karya dan seumpamanya.. lebih-lebih lagi mereka yang belajar dan menuntut di negara arab…

Mubtadi’ – Orang yang baru belajar ( Permulaan )

Berjaulah – Mengembara, bersiar-siar

tadabbur – Menganalisa

Hatif – Suara dari jauh

Istirja’ – Lafaz yang dituturkan ketika musibah

Talaqi – Menerima ilmu secara musyafahah dari Sheikh

Nadir – Jarang @ ganjil

Gharib – Aneh, ganjil, asing

Mihan – Ujian

Tarjih – Menenangkan @ memberatkan sesuatu pendapat

Ikhtilat – Pergaulan bebas lelaki dan perempuan

Alawiyyin – Penyokong Saidina Ali

Umawiyyin – Kerabat Umawiyyah

Sirriyah – Rahsia

Maarad – Pameran

Istad – Stadium

Mahmul – telefon Bimbit

Jibnah Baladi – Keju buatan sendiri

Ibtila’ – Ujian

Rab – Tuhan

Nafsul mUtmainnah – Jiwa yang tenang

Raja’ – Berharap

Tamakninah – Tenang, diam

Sukut – Diam

ini lah antara sedikit sebanyak perkatan yg seringkali digunakan oleh segelintir pelajar-pelajar yg berada di tanah arab ini…

p/s : bagi mereka-mereka yang ingin menambah lagi perkataan  yang digunakan sebagai pengetahuan bersama silakan tinggalkan diruangan comment….