islam

Ini adalah antara persoalan yang ditanyakan oleh seorang non muslim kepada saya… tentang islam dan perbezaan dengan hindu….

tujuan saya postkan persoalan2 ini adalah untuk berkongsi kepada semua dan untuk menerima jawapan kepada persoalan-persoalan yang telah diajukan…

sebagaimana persoalan yang telah diajukan, saya telah pun menjawab kesemua persoalan ini, tapi saya masih tidak yakin bahawa segala jawapan yang saya berikan kepadanya itu adalah lengkap dan mudah untuk seorg yg bergelar non muslim memahami apa yg telah saya huraikan….

jadi.. jika anda mempunyai sebarang tanggung jawab untuk bekongsi serba sedikit pengetahuan tentang agama islam utk dijawab kepada seorang non muslim itu… silalah tinggalkan pandangan anda di ruangan komen…

Sebanyak 14 persoalan telah diajukan kepada saya :

1. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 13:10

Betul ke kalau berdosa, kalau islam masuk syurga..tetapi orang yang tak berdosa kalau bukan islam masuk neraka..
betulkah ni kah Islam????

2. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 13:20

jadi siapakah orang muslim ??
adakah orang orang ini hanya lahir atau muncul selepas Nabi Muhammad melaui islam?

Adakah orang sebelum ini masuk neraka semuanya?
Di manakah allah sebelum Nabi muhammad ?

Adakah allah tuhan baru..

Kalau saya happy dengan dan berpuas dengan jawapan u ..saya akan berhenti posting..mungkin saya akan mula menyanjung islam..

Boleh terangkan kepada saya.

3. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 14:12

ini semua di ajar oleh siapa ?

Adakah adek pasti memang ini semua dari tuhan yang sebenar ?

bagaimana adek pasti ini dari tuhan yang sebenar sebab terdapat memang banyak ayat dari al quran yang ada keslilapan,perasaan benci..( Umpamanya orang israel adalah anak anak babi ? )..Logiknya bolehkah tuhan bercakap sebegini..???????

Sebelum Islam apakah nama tuhan?

Nampaknya nama Allah berasala dar nama pagan sebelum zaman muhammad..begitu jugak dengan batu hitam..hampir serupadengan batu suci agama hindu..

boleh saudara terangkan..

4. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 14:21

umpamanya..dalam quran ada peringatan bahawa “tidak boleh lakukan seks dengan ibu kandung..”

Adakah maklumat ini sesuai untuk pendita ( orang yang terpelajar tinggi dalam agama hindu) yang mengamalkan meditasi,moral,makanan vegetarian,kawalan seks dan sentisa bermeditasi ingatkan Tuhanatau bhagwan..

Untuk orang beragama hindu sebegini,,wajarkah saudara beritahunya Al Quran sesuai untuknya??

Jadi untuk masyrakat sebagaimana Al quran di tujukan ?? apakah sifat 2 masyrakat tersebut masa al quran di turunkan?

Dan bagaimanakah ianya menjadi logik sekiranya saudara beritahu Al quran Untuk semua masyarakt dunia ?
Adakah masyrakat dunia khasnya orang hindu dan buddha melakukan seks dengan ibu mereka ? atau merompak? merogol ?

5. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 14:31

kita boleh berbincang..tak ada masalah..

Mungkinkah adek tidak di ajar/atau tidak diberitahu mengenai ayat 2 yang kurang menyenangkan seperti jew anak babi,potong kepala siapa yang tidak percaya,seks dengan perempuan hamba..

Kalau saudara mahu..saya boleh beritahu ayat mana Al quran ..

6. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 14:48

Tapi bukankah fahaman ini normal dalam kalangan manusia yang yang biasa..

kita tidak perlu diajar supaya seks dengan ibu berdosa..malah ada perasaan dalam diri kita ( subconcius) yang beritahu kita bahawa perkara ini terkutuk sangat dan tak natural untuk manusia yang biasa yang sihat minda untuk lakukannya..

Tetapi soalan saya..
jika saudara berkata Islam dan Quran untuk semua..adakah ini logik?

Adakah buku buku agama lain yang terdapat maklumat yang lebih mulia dan tinggi mengenai kesedaran tuhan lebih rendah dari Quran?

Adakah orang islam percaya sebegini ?

Maksud saya umpamanya ,Gita/upanishad atau veda tidak ada pesanan sebegini ( larangan seks dengan ibu ) sebab anggapan bahawa masyrkt Hindu pada masa itu tidak runtuh sangat akhlahnya sehingga lakukan seks dengan ibu..
sebab itu pesanan dalam veda/gita lebih sesuai untuk orang yang berada diperingkat atas ( Atau lebih dekat dengan Tuhan) ….ianya lebih kepada meditasi,ahimsa ( non injury ,vegetarianism),bersedekah kepada miskin,puasa,kawalan tenaga seks melaui cara yoga ) untuk tujuan Mengenali Tuhan Pencipta yang Satu..

Jadi bagaimanakah orang orang sebegini akan masuk neraka dan di label sebagai kafir pulak?

Logik kah saudara ?
islam ajar macam ini…??

7. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 15:19

sama seperti pengumumun di sekolah…siapa yg tak basuh baju seminggu…mesti basuh baju sekurang2nye 2 hari sekali…cume bg yg membasuh baju,perinagtan tuh sbg pedoman supaya kebersihan terjg…dan bg yg tak membasuh…pungumuman tu jd peringatan utk dia utk berbuat…

saudara…dalam sekolah tersebut ada jugak laranagan2 lain.ada jugak anak murid yg tidak dengar nasihat itu,ada jugak anak murid yang basuh baju setiap hari ( yang lebih bersih )..
tetapi arahan /nasihat seperti itu lebih ditujukan kepada murid yang kurang kebersihan dan moral..adek setuju ??

tetapi ada nasihat2 yang lebih tinggi dan beradab,nasihat 2 yang lebih advance pun ada ( umpamanya jurusan/pilihan subjek dalam university )..

kesimpulanya..sesuatu nasihat itu hanyalah sesuai untuk sesekelompok murid dalam sekolah itu..
manakala murid2 yang berdisiplin tinggi dan yang yang mengamalkan sistem ajaran dari didikan ibu bapa atau dirumah tidak perlukan nasihat yang simple simple..

Saudara setuju ??

Saudara setuju ??

8. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 15:24

al-quran diturunkan untuk sekelian umat….

cume yg menilai quran akn yakin dan menerimanye…dan yang tak cube menilai quran maka akn menolak

same pd zaman nabi..ketika quran turunkan…ade yg masih tetap tak menerima islam

penerimaan utk islam bukan satu keterpaksaan…

andai tak terima…silekan…berpeganglah dgn ape yg dia terima

tp…utk menilai quran kene dinilai keseluruhannye…

same cam bc novel..tak leh bc…chapter by chapter tanpa cube faham ape yg nak disampaikan di seluruh cerita…sbb nanti buleh salah faham…

dan hanya yg membaca novel tuh dgn sepenuh penghayatan akn mengatakan novel tu bermakna buat dia..

ini analogi je…quran bukan lah novel…

Sekiranya al quran di turunkan untuk sekalian umat manusia..saya setuju..sebab konsep dan pengajaran tuhan adalah sangat luas dan tidak terhad..

Maka,dalam keadaan sebegini…adakah Logik kalau saudara cakap hanya Al quran satu satunya untuk semua Tuhan..

Contohnya,sistem meditasi dan Yoga adalah dari Tuhan untuk seluruh umat untuk kesihatan badan dan minda bertujuan supaya manusia akan sedari Tuhan dalam keadaan sihat walafiat..

Bukankah Veda jugak untuk semua umat manusia ??

9. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 15:28

Saudara saya memang serius nak tahu apakah hidayah dari Allah..
tidakkah orang hindu yang berpegangan kepada Konsep satu tuhan,berpuasa,meditasi,bersedekah itu bukan Hidayah allah..??

Allah adalah nama tuhan dalam bahasa arab..

Dimanakah Allah sebelum Muhhamd ?
Apakah namanya sebelum Muhammad ?

Adakah negara2 lain sebelum zaman nabi muhammad adalah kafir dan masuk neraka ?

Ini logikakah saudara ?
isllam mengajar macam ini kah ?

10. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 15:31

dan yang penting…org yg mmg baik akahlak dan ajarannya…takkan memandang sempoi sesuatu yg baik…kerana yg baik itu mulia…

Tapi bukan kah saudara ajaran mulia terdapat disemua agam melalui Tuhan ..

Namun bagaimnanakah orang orang itu boleh di sebut kafir ???

Agama ..maksudnya ajaran ajaran mulia ,tak silap saya Dari Tuhan yang Satu ..

Adek setuju kah??

Jadi Siapakah Kafir ?

KAfir adalah dia yang tidak percaya kepada Allah..betul??

Jadi sebelum zaman nabi Mohammad ,adakah perkataan Allah,sembayang 5 kali,Haj dan sebagainya ??

Adek tolonglah jawab..banyak yg u belum jawab lagi tau ??

11. From: aswinkumara

Date: 06 Dec 2008, 15:45

saudara yang dihomati…fahamilah sesungguhnya dlam pengajiaan perbezaan agama…telah sisepakaati bahawa semua agama menjurus kepada pengesaan ALlah…

tuhan yang maha satu…

dan jika saudara mempelajari sejarah nabi2 dan manusia…saudara akn menemukan banyak KEDEKATAN naluri kepercayaan manusia kerana ia diwujudkan oleh DIA yang Esa itu.

Saya setuju sangat dengan idea saudara yang disanjungi…

Saudara sendiri berkata semua agama menjurus kepada pengesahan Allah..

jadi siapa kah Kafir ????

Boleh saudara Jawab ?

12. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 15:53


Saya setuju sangat dengan idea saudara yang disanjungi…

Saudara sendiri berkata semua agama menjurus kepada pengesahan Allah..
jadi siapa kah Kafir ????

Boleh saudara Jawab ?

13. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 16:46

kufur bukan sahaja yg tidak mengatakan Allah itu satu…tetapi…menolak nabi terakhirnya Muhammad sebagai seorg lelaki sempurna yg termulai akhlaknya….

Saudara jangan marah ya..?

saya nak clear doubt saja..
saudara nyatakan bahawa nabi muhammd akhlaknya mulia..

Adakah akhlahnya paling mulia dari Buddha ?

Atau kurang mulia dari Buddha ?

Pernakah muhammad lakukan seks dengan ramai perempuan ?

dengan budak umur 9 tahun ?

dengan hamba seks ? ( ada bukti dalam Quran ,kalau saudara nak,saya boleh bagi )…

Adakah ini dimaksudkan dengan Mulia ?

Apakah adek cuba maksudkan dengan Muhammad sempurna ??

14. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 16:54

adakah seorg HINDU contohnya menerima jika dikatakan pdnya Allah itu satu…dan tidak wujud penjelmaan Allah dalam bentuk lembu…gajah…atau lain2..

Saya rasa saudara kurang faham mengenai agama hindu..
Dari awal memang agama hindu berkonsep satu Tuhan dan lain semua adalah dewa termasuk malaikat ( contohnya)..
Kitab 2 utama Veda,Upanishad dan Gita memang menyatakan Tuhan adalah satu !!!

Saudara tidak tahu kah ??

Kalau saudara ingat agamahindu tuhan banyak…ini pemberitahuan yang salah dan kurang tepat dari orang yang kurang ilmu..

Adakah saudara percaya sangat maklumat dari orang yang kurang ilmu ?
Inikah cara Islam ??

Apakah adek tahu tentang penjelmaan ?adek boleh tak rumuskan untuk saya ?

Boleh saya tanya saudara sesuate ..Adek percaya Tuhan adalah Omnipotent atau Dia yang paling berkuasa,dalam keadaan sebegini susahkah untukNya menjelma dalam rupa manusia atau Haiwan ???

Apakah salahnya jika Tuhan menjelma dalam rupa Manusia ??

Saudara perlu ingat badan kita ini adalah jasad atau daging yang boleh reput kecuali adanya Nyawa ?

Apakah itu Nyawa ??
dan Apakah itu Tuhan /Allah ??

Kalau saudara boleh jawab..saya akan percaya hujahan saudara tentang Islam…dan mungkin saya kelak akan masuk islam.

1. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 13:10

Betul ke kalau berdosa, kalau islam masuk syurga..tetapi orang yang tak berdosa kalau bukan islam masuk neraka..
betulkah ni kah Islam????

2. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 13:20

jadi siapakah orang muslim ??
adakah orang orang ini hanya lahir atau muncul selepas Nabi Muhammad melaui islam?

Adakah orang sebelum ini masuk neraka semuanya?
Di manakah allah sebelum Nabi muhammad ?

Adakah allah tuhan baru..

Kalau saya happy dengan dan berpuas dengan jawapan u ..saya akan berhenti posting..mungkin saya akan mula menyanjung islam..

Boleh terangkan kepada saya.

3. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 14:12

ini semua di ajar oleh siapa ?

Adakah adek pasti memang ini semua dari tuhan yang sebenar ?

bagaimana adek pasti ini dari tuhan yang sebenar sebab terdapat memang banyak ayat dari al quran yang ada keslilapan,perasaan benci..( Umpamanya orang israel adalah anak anak babi ? )..Logiknya bolehkah tuhan bercakap sebegini..???????

Sebelum Islam apakah nama tuhan?

Nampaknya nama Allah berasala dar nama pagan sebelum zaman muhammad..begitu jugak dengan batu hitam..hampir serupadengan batu suci agama hindu..

boleh saudara terangkan..

4. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 14:21

umpamanya..dalam quran ada peringatan bahawa “tidak boleh lakukan seks dengan ibu kandung..”

Adakah maklumat ini sesuai untuk pendita ( orang yang terpelajar tinggi dalam agama hindu) yang mengamalkan meditasi,moral,makanan vegetarian,kawalan seks dan sentisa bermeditasi ingatkan Tuhanatau bhagwan..

Untuk orang beragama hindu sebegini,,wajarkah saudara beritahunya Al Quran sesuai untuknya??

Jadi untuk masyrakat sebagaimana Al quran di tujukan ?? apakah sifat 2 masyrakat tersebut masa al quran di turunkan?

Dan bagaimanakah ianya menjadi logik sekiranya saudara beritahu Al quran Untuk semua masyarakt dunia ?
Adakah masyrakat dunia khasnya orang hindu dan buddha melakukan seks dengan ibu mereka ? atau merompak? merogol ?

5. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 14:31

kita boleh berbincang..tak ada masalah..

Mungkinkah adek tidak di ajar/atau tidak diberitahu mengenai ayat 2 yang kurang menyenangkan seperti jew anak babi,potong kepala siapa yang tidak percaya,seks dengan perempuan hamba..

Kalau saudara mahu..saya boleh beritahu ayat mana Al quran ..

6. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 14:48

Tapi bukankah fahaman ini normal dalam kalangan manusia yang yang biasa..

kita tidak perlu diajar supaya seks dengan ibu berdosa..malah ada perasaan dalam diri kita ( subconcius) yang beritahu kita bahawa perkara ini terkutuk sangat dan tak natural untuk manusia yang biasa yang sihat minda untuk lakukannya..

Tetapi soalan saya..
jika saudara berkata Islam dan Quran untuk semua..adakah ini logik?

Adakah buku buku agama lain yang terdapat maklumat yang lebih mulia dan tinggi mengenai kesedaran tuhan lebih rendah dari Quran?

Adakah orang islam percaya sebegini ?

Maksud saya umpamanya ,Gita/upanishad atau veda tidak ada pesanan sebegini ( larangan seks dengan ibu ) sebab anggapan bahawa masyrkt Hindu pada masa itu tidak runtuh sangat akhlahnya sehingga lakukan seks dengan ibu..
sebab itu pesanan dalam veda/gita lebih sesuai untuk orang yang berada diperingkat atas ( Atau lebih dekat dengan Tuhan) ….ianya lebih kepada meditasi,ahimsa ( non injury ,vegetarianism),bersedekah kepada miskin,puasa,kawalan tenaga seks melaui cara yoga ) untuk tujuan Mengenali Tuhan Pencipta yang Satu..

Jadi bagaimanakah orang orang sebegini akan masuk neraka dan di label sebagai kafir pulak?

Logik kah saudara ?
islam ajar macam ini…??

7. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 15:19

sama seperti pengumumun di sekolah…siapa yg tak basuh baju seminggu…mesti basuh baju sekurang2nye 2 hari sekali…cume bg yg membasuh baju,perinagtan tuh sbg pedoman supaya kebersihan terjg…dan bg yg tak membasuh…pungumuman tu jd peringatan utk dia utk berbuat…

saudara…dalam sekolah tersebut ada jugak laranagan2 lain.ada jugak anak murid yg tidak dengar nasihat itu,ada jugak anak murid yang basuh baju setiap hari ( yang lebih bersih )..
tetapi arahan /nasihat seperti itu lebih ditujukan kepada murid yang kurang kebersihan dan moral..adek setuju ??

tetapi ada nasihat2 yang lebih tinggi dan beradab,nasihat 2 yang lebih advance pun ada ( umpamanya jurusan/pilihan subjek dalam university )..

kesimpulanya..sesuatu nasihat itu hanyalah sesuai untuk sesekelompok murid dalam sekolah itu..
manakala murid2 yang berdisiplin tinggi dan yang yang mengamalkan sistem ajaran dari didikan ibu bapa atau dirumah tidak perlukan nasihat yang simple simple..

Saudara setuju ??

Saudara setuju ??

8. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 15:24

al-quran diturunkan untuk sekelian umat….

cume yg menilai quran akn yakin dan menerimanye…dan yang tak cube menilai quran maka akn menolak

same pd zaman nabi..ketika quran turunkan…ade yg masih tetap tak menerima islam

penerimaan utk islam bukan satu keterpaksaan…

andai tak terima…silekan…berpeganglah dgn ape yg dia terima

tp…utk menilai quran kene dinilai keseluruhannye…

same cam bc novel..tak leh bc…chapter by chapter tanpa cube faham ape yg nak disampaikan di seluruh cerita…sbb nanti buleh salah faham…

dan hanya yg membaca novel tuh dgn sepenuh penghayatan akn mengatakan novel tu bermakna buat dia..

ini analogi je…quran bukan lah novel…

Sekiranya al quran di turunkan untuk sekalian umat manusia..saya setuju..sebab konsep dan pengajaran tuhan adalah sangat luas dan tidak terhad..

Maka,dalam keadaan sebegini…adakah Logik kalau saudara cakap hanya Al quran satu satunya untuk semua Tuhan..

Contohnya,sistem meditasi dan Yoga adalah dari Tuhan untuk seluruh umat untuk kesihatan badan dan minda bertujuan supaya manusia akan sedari Tuhan dalam keadaan sihat walafiat..

Bukankah Veda jugak untuk semua umat manusia ??

9. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 15:28

Saudara saya memang serius nak tahu apakah hidayah dari Allah..
tidakkah orang hindu yang berpegangan kepada Konsep satu tuhan,berpuasa,meditasi,bersedekah itu bukan Hidayah allah..??

Allah adalah nama tuhan dalam bahasa arab..

Dimanakah Allah sebelum Muhhamd ?
Apakah namanya sebelum Muhammad ?

Adakah negara2 lain sebelum zaman nabi muhammad adalah kafir dan masuk neraka ?

Ini logikakah saudara ?
isllam mengajar macam ini kah ?

10. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 15:31

dan yang penting…org yg mmg baik akahlak dan ajarannya…takkan memandang sempoi sesuatu yg baik…kerana yg baik itu mulia…

Tapi bukan kah saudara ajaran mulia terdapat disemua agam melalui Tuhan ..

Namun bagaimnanakah orang orang itu boleh di sebut kafir ???

Agama ..maksudnya ajaran ajaran mulia ,tak silap saya Dari Tuhan yang Satu ..

Adek setuju kah??

Jadi Siapakah Kafir ?

KAfir adalah dia yang tidak percaya kepada Allah..betul??

Jadi sebelum zaman nabi Mohammad ,adakah perkataan Allah,sembayang 5 kali,Haj dan sebagainya ??

Adek tolonglah jawab..banyak yg u belum jawab lagi tau ??

11. From: aswinkumara

Date: 06 Dec 2008, 15:45

saudara yang dihomati…fahamilah sesungguhnya dlam pengajiaan perbezaan agama…telah sisepakaati bahawa semua agama menjurus kepada pengesaan ALlah…

tuhan yang maha satu…

dan jika saudara mempelajari sejarah nabi2 dan manusia…saudara akn menemukan banyak KEDEKATAN naluri kepercayaan manusia kerana ia diwujudkan oleh DIA yang Esa itu.

Saya setuju sangat dengan idea saudara yang disanjungi…

Saudara sendiri berkata semua agama menjurus kepada pengesahan Allah..

jadi siapa kah Kafir ????

Boleh saudara Jawab ?

12. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 15:53


Saya setuju sangat dengan idea saudara yang disanjungi…

Saudara sendiri berkata semua agama menjurus kepada pengesahan Allah..
jadi siapa kah Kafir ????

Boleh saudara Jawab ?

13. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 16:46

kufur bukan sahaja yg tidak mengatakan Allah itu satu…tetapi…menolak nabi terakhirnya Muhammad sebagai seorg lelaki sempurna yg termulai akhlaknya….

Saudara jangan marah ya..?

saya nak clear doubt saja..
saudara nyatakan bahawa nabi muhammd akhlaknya mulia..

Adakah akhlahnya paling mulia dari Buddha ?

Atau kurang mulia dari Buddha ?

Pernakah muhammad lakukan seks dengan ramai perempuan ?

dengan budak umur 9 tahun ?

dengan hamba seks ? ( ada bukti dalam Quran ,kalau saudara nak,saya boleh bagi )…

Adakah ini dimaksudkan dengan Mulia ?

Apakah adek cuba maksudkan dengan Muhammad sempurna ??

14. From: aswinkumara
Date: 06 Dec 2008, 16:54

adakah seorg HINDU contohnya menerima jika dikatakan pdnya Allah itu satu…dan tidak wujud penjelmaan Allah dalam bentuk lembu…gajah…atau lain2..

Saya rasa saudara kurang faham mengenai agama hindu..
Dari awal memang agama hindu berkonsep satu Tuhan dan lain semua adalah dewa termasuk malaikat ( contohnya)..
Kitab 2 utama Veda,Upanishad dan Gita memang menyatakan Tuhan adalah satu !!!

Saudara tidak tahu kah ??

Kalau saudara ingat agamahindu tuhan banyak…ini pemberitahuan yang salah dan kurang tepat dari orang yang kurang ilmu..

Adakah saudara percaya sangat maklumat dari orang yang kurang ilmu ?
Inikah cara Islam ??

Apakah adek tahu tentang penjelmaan ?adek boleh tak rumuskan untuk saya ?

Boleh saya tanya saudara sesuate ..Adek percaya Tuhan adalah Omnipotent atau Dia yang paling berkuasa,dalam keadaan sebegini susahkah untukNya menjelma dalam rupa manusia atau Haiwan ???

Apakah salahnya jika Tuhan menjelma dalam rupa Manusia ??

Saudara perlu ingat badan kita ini adalah jasad atau daging yang boleh reput kecuali adanya Nyawa ?

Apakah itu Nyawa ??
dan Apakah itu Tuhan /Allah ??

Kalau saudara boleh jawab..saya akan percaya hujahan saudara tentang Islam…dan mungkin saya kelak akan masuk islam.