uih.. nih bukan dan bukan petikan ayat bekas perdana menteri kita, tapi saya begitu tertarik dengan perkataan ni untuk menisbahkan kepada zaman sekarang… petikan perkataan ini diaduk dan diolah untuk dikaitkan dengan keadaan kita org-org melayu zaman sekarang, oleh kerana kita nih org melayu dan terutamanya beragama islam, saya menyentuh akan perkataan itu… ceh2.. skema sudah ayat2 jiwangku ini…


Okey2 masuk ke tajuk asal, emm apa yang nak di mark kan disini bukan lah apa cuma nak jugak menyentuh bab 2085322150_4616c30c351ukhuwwah sesama kita melayu dan islam, emm apa yang telah diperhatikan, diselidik di.. di.. dan di… apa2 jer lah… yang berkaitan… ( emm merepek sikit ), em apa yang saya perhatikan kita terutamanya anak2 muda zaman sekarang sudah jauh dibawa arus duniawi yang makin mencabar dengan pelbagai onar… tidak lagi dan jarang sungguh menitik beratkan tentang hubungan sesama sendiri terutamanya dalam wores waros kata orang kelate yang bermaksud saudara terdekat… seperti sepupu, mak sedara, dan seumpamanya lagih…


Sekarang bila ditanya… emm nih saper??? dijawabnya : entah tak tahu la.. ( tengoklah sepupu sendiri pun  tidak kenal ) … susah2… ada juga bila ditanya bapak sedara ada lagi ker?? mak sedara ada lagi ker… baper org semuanya??? dorang2087775278_ce171169fe kata entah la… dorg pun tak pernah kenal… ahhhhhhhhhh susah la macam nih… mak ayah pun silap jugak sebab tak menitik beratkan perhubungan sesama keluarga sehinggakan anak2 tak kenal sesama ahli kuarga… itu juga silap mak dan ayah yang mengajar… maknanya bukan sahaja anak2 zaman sekarang yang silap, masalahnya juga berpunca dari keluarga juga…


2153037603_229c8344f5So, buat masa sekarang nih, apa yang diperhatikan, macam tuh laaa semuanya yang berkait rapat dengan perhubungan kekeluargaan dah makin hancur…. dan makin putus… tah2 lagi org bandar… yang memang telah ditelan dengan kemodenan… sehinggakan masing2 mementingkan hal masing2 sahaja…. dan sehinggakan tidak kenal sesama sendiri lagi…


Dalam kaitannya dengan hal ini, Allah berfirman:

Artinya: “Sesungguhnya orang-orang mu’min adalah bersaudara karena itu damaikanlah antara kedua saudaramu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat.” (Al Hujurat:10)

Juga di dalam sebuah hadits dari Ibnu Umar ra yang diriwayatkan Bukhari dan Muslim, Rasulullah saw bersabda:

3283552595_cb6bb3d43aArtinya: “Orang muslim itu saudara bagi orang muslim lainnya. Dia tidak menzaliminya dan tidak pula membiarkannya dizalimi.”

Dari dalil naqli di atas, kita dapat menyimpulkan bahwa sesama muslim dan juga sesama mu’min adalah bersaudara, di mana tentunya kesadaran terhadap hal ini akan memberikan konsekuensi berikutnya.


Ya dari dalil2  ini kita mestilah mengutamakan ukhuwwah sesama kita terutamanya yang terdekat dengan kita….