Kambali lagi saya diruangan blog yg serba terbatas degan penulisan yg terpaksa di skemakan dan diterbataskan penulisannya… dengan tujuan utama ingin berkarisma menjadi pemikat kepada pembaca-pembaca….

Wah!!!! kalau di bumi jordan ini, rata2 mahasiswa, pegawai2 duta dan pegawai2 msd menyebut tentang KARISMA yang akan diadakan tidak lama lagi… KARISMA ini membawa maksud Karnival Sukan Mahasiswa peringkat Jordan… tapi disini tidaklah saya ingin menyentuh tentang KARISMA karnival sukan tu… malah saya ingin menyingkap apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan perkataan karisma atau berkarisma…

Ya… merujuk kamus dewan bahasa dan pustaka karisma membawa beberapa maksudnya yg tersendiri iaitu kuantiti (daya kepimpinan, daya penarik) atau sifat2 tertentu seseorang individu yg menjadikannya berupaya mempengaruhi atau menjadi perangsang kepada khalayak ramai, dan heroisme ialah pemujaan terhadap ssorg tokoh, yg dianggap mmpnyai kelebihan, keunggulan,  berkarisma : mmpunyai karisma.

Itulah apa yang dimaksudkan dengan karisma yg saya cuba ingin terangkan disini…. malah bila menyingkap melalui penggunaan bahasa, karisma amatlah jarang digunakan, malah kebanyakan dari kita masih klu lidah untuk memaksudkan perkataan karisma ini, sedangkan saya sendiri sebenarnya sblm ini tidak pernah menggunakan perkataan karisma ini dlm perbualan seharian melainkan bila mana KARISMA ( karnival sukan mahasiswa ) ini diadakan barulah disebut2 perkataan ini, malah seharian berpuluh2 kali disebut perkataan yg sama dengan membawa maksud karnival tersebut, bukan atas dasar makna sebenar karisma ini….

Jenuh juga kita mendengar perkataan karisma ini disebut, tetapi hanyalah didalam bentuk nyanyian yang dipopularkan oleh KRU seperti :

Jangan cemburu
Ku kalis peluru

Sesudah hamper sepuluh tahun aku di sini
Ramai yang telah dating dan ramai telah pergi
Daripada cuba membina diri sendiri
Aku dijadikan sasaran setiap kali
Namun aku tak mahu membuangkan masaku
Belajarlah dahulu baru jadi lawanku
Hentikanlah hina cela
Aku terus menjajah dunia
Kerana aku ada
Yang engkau tak ada

Ku ada formula, formula
Oh aku ada formula, formula

Hanya masa membeza permata dan kaca
Siapa masih berkuasa membukti karisma
Jangan terburu-buru janganlah terkeliru
Dengan sokongan plastik yang memangnya anti aku
Namun apakan daya puaskan hati semua
Dunia dinamik selera berbeza-beza
Kuterus dengan caraku melaungkan agendaku
Jangan kau menabur dusta kerna cemburu
Wahai semua dengarlah apa yang kukata
Tiada sesiapa yang boleh kau percaya
Hari ini benar berjanji sehidup semati
Esok mungkin kerna dia engkau mati
Begitulah rahsia untuk terus berjaya
Evolusi irama maksud seribu makna
Apa saja yang kukata aku lakukan sempurna
Keranan aku ada
Yang mereka tak ada

Sudah merata-rata gegar sedunia
Aku tak gentar dengan cabaran yang tak ke mana
Katakan saja tempatnya bilakah masanya
Sentiasa sedia kerna ku di pihak benar
Bersenjatakan formula, formula yang telah terbukti
Jangan kau sembunyi engkau dapat kucari
Bukan mendabik dada siapa perkasa
Sekadar menyedarkan mereka yang terpedaya

Bagi seseorang pemimpin, pelajar, pekerja dan sebagainya perlulah menunjuk karismanya untuk mempengaruhi sekitar untuk menjadi seseorang individu yang lebih yakin. karisma, karisma, dan terus berkarisma didalam kehidupan seharian….😀